Wat armoede met je doet, wat zou jij doen als je arm was?

30-10-2019

Dit opiniestuk publiceerden we op Facebook in het kader van Wereldarmoededag op basis van wat we tegenkomen in ons dagelijks werk.

“Wat zou jij doen als je geen eten in huis hebt en nog maar € 10,- te besteden hebt om de komende drie dagen door te komen met je twee kinderen, terwijl je ook nog een cadeautje moet kopen voor het kinderfeestje waar je zoon heen mag?

Wat zou jij doen als je twee schuldeisers hebt die allebei NU geld willen zien want anders volgen er (na meerdere aanmaningen) echt sancties, maar je hebt maar amper genoeg geld om 1 rekening te betalen?

Wat zou jij doen als je net bevallen bent van je eerste kindje en maar € 150,- per maand hebt om van te leven?”

Armoede ook in Zwolle
Vandaag is het Wereldarmoededag. In 1992 is door de VN deze ‘Internationale dag voor de uitroeiing van armoede’ in het leven geroepen om stil te staan bij honderden miljoenen mensen wereldwijd die te maken hebben met armoede. Het aantal mensen dat leeft in armoede is de afgelopen decennia gedaald. Maar armoede is nog lang niet weg. Nog veel te veel mensen wereldwijd hebben te maken met (extreme) armoede.

Ook in Zwolle zijn er mensen met (grote) financiële zorgen; uit de Armoedemonitor Zwolle 2019 blijkt dat 11,1 % van de Zwolse bevolking, namelijk 6.100 huishoudens, een ‘minima-huishouden’ is. Een minima- huishouden is een huishouden met minimaal 1 jaar een inkomen tot 110% van het sociaal minimum. Het gaat begin 2019 in totaal om 9.600 Zwolse inwoners waarvan 2.100 kinderen! Vooral alleenstaanden en eenoudergezinnen hebben hiermee te maken:  https://www.zwollenu.nl/2100-zwolse-kinderen-groeien-op-in…/

Arm zijn in Zwolle is natuurlijk anders dan arm zijn in bijvoorbeeld Afrika. Mensen zijn in Nederland arm wanneer ze gedurende langere tijd niet de middelen hebben om te kunnen beschikken over de goederen en voorzieningen die in hun samenleving als minimaal noodzakelijk gelden (bron SCP).

Wat armoede met je doet
Los van de plek waar je arm bent, heeft armoede een enorme impact op hoe je je voelt, wat je aankunt en wat je kansen in het leven zijn. Onzekerheid, onmogelijkheden en puzzelen leiden tot chronische stress. Het emotionele brein neemt de regie over. Mogelijke gevolgen?: heftiger reageren op emoties, overzicht kwijtraken, moeite met weerstaan van verleidingen, snel afgeleid, tunnelvisie, korte-termijn denken, beperkt doorzettingsvermogen, moeite met gedragsveranderingen, IQ-daling met 13 punten… Een enorme impact dus…

Hoe zou armoede voelen? Lees eens hier naar ervaringen van jongeren die te maken hebben (gehad) met armoede: https://eenvandaag.avrotros.nl/…/hoe-is-het-om-in-armoede-…/

Wat zou jij doen?
Bij Present krijgen we geregeld aanvragen voor hulp voor mensen die te maken hebben met financiële krapte. Vaak (wat ons betreft te vaak!) zijn we geschokt omdat er zoveel stadsgenoten zijn die met zo weinig moeten rondkomen. Regelmatig zeggen we tegen elkaar ‘dit zou niet moeten mogen en niet moeten kunnen!’ Maar toch gebeurt het…
We krijgen aanvragen voor hulp omdat een alleenstaande man per maand maar € 120,- leefgeld heeft.
Een hulpverlener vraagt om hulp voor zijn cliënte die samen met haar twee kinderen maar € 160,- per maand te besteden heeft.

Als we dan onszelf afvragen ‘wat zou jij doen’ als het ons zou overkomen, moeten we een antwoord schuldig blijven, omdat het haast niet voor te stellen is. Arm zijn, het zou niet moeten mogen, maar toch bestaat het …ver weg én dichtbij. En het kan een ieder van ons overkomen blijkt wel uit de situaties van de mensen die op ons pad komen.

Wat zouden we kunnen doen?
Een paar suggesties: als je te maken hebt met financiële zorgen vraag dan in ieder geval (op tijd) om hulp. Laten we het onderwerp bespreekbaar maken en laten we met elkaar ervoor zorgen dat we niet te snel oordelen over arme mensen. Laten we ons boos maken om het feit dat er zoveel armoede is en daar acties aan koppelen.
Wees dankbaar als je genoeg hebt en deel als je meer dan genoeg hebt.

Wil je weten hoe je kunt delen? Lees dan hier verder.

Present helpt jou namelijk graag helpen waar hulp hard nodig is!