Wat goed dat je dat doet

30-10-2019

Dit hartverwarmende verhaal van een van onze vrijwilligers publiceerden we op Facebook:

“Herfstvakantie. Vaste prik. Samen met een vriendin haal ik de oudste kids van een groot Eritrees gezin op voor een gezellige dag. We doen spelletjes, bakken pannenkoeken, knutselen, kletsen en rommelen in de tuin.
‘Wat goed dat je dat doet’ hoor ik regelmatig.
Ach, ik vind het leuk, het gaat als vanzelf, mompel ik vaak wat verlegen terug.

De oudste van het stel was onlangs jarig. Ik nam haar gisteren mee naar de IKEA voor een glas frisdrank en een taartje, en om haar kennis te laten maken met het concept ‘woonwarenhuis’. Ogen op steeltjes. Overal foto’s van maken. Honderd vragen (‘is dit echt allemaal nieuw?’ ‘Mag je daar in lopen?’ ‘is dat een echt BUREAU?’). Met enige schaamte keek ik plotseling rond met de ogen van een vluchtelingenkind. Wat een overweldigende, veel te luxe wereld.

Maar zij: geen oordeel, geen hebzucht, geen jaloezie. Slechts verwondering en intens genieten. ‘Elke dag wil ik hier heen. Hier ben je echt vrij. Alles is mooi en het ruikt hier zo lekker’
Vandaag speelden we met z’n allen in en om huis. Zoveel ruimte! Zoveel kamers! Twee wc’s! Genieten van geleende glitterende kaplaarzen waarmee je tot je enkels in de modder kunt zakken en toch droge voeten houdt. Opgaan in een doos met playmobil helemaal voor jou alleen, daar waar je thuis alles wat je hebt – en dat is niet veel- moet delen met je kleine broertjes. Verbaasd opkijken als je aan de ene kant van de kamer op een iPad klikt en er vervolgens aan de andere kant van de kamer muziek klinkt.
Geen oordeel, geen hebzucht, geen jaloezie. Verwondering en genieten.

Deze kinderen vinden alles prachtig, gunnen elkaar de wereld en zijn enorm dankbaar. Op hun eigen manier vinden ze hun weg in dit gekke nieuwe land, en dromen ze over de toekomst.
‘Wat goed dat je dat doet’? Nee. Het is andersom.
Ik zou tegen een ieder van hen willen zeggen; lief kind:
Je opent me de ogen voor hoe bizar onze westerse wereld soms is. Voor wat dankbaarheid is. Voor wat familie betekent. Voor wat essentieel is in het leven. Voor hoe je met weinig, zo gelukkig kunt zijn. Voor dromen, doelen, een hoopvolle toekomst.
Jouw vriendschap verbreedt mijn horizon. Elke vakantie trek je met me op en dat maakt mij een rijker mens.

Lief kind, WAT GOED DAT JE DAT DOET.”

PS: ook je wereld laten veranderen door een ‘nieuwe Zwollenaar?’ Informeer eens bij Stichting Present Zwolle.
Er zijn nog heel veel mannen, vrouwen en fantastische kinderen die staan te popelen om iets goeds voor jou te doen 🙂

Bedankt lieve Marieke en Marjan, “tante” en “oma” van dit Eritrese gezin. Aandacht maakt alles mooier….