Na 25 jaar je moeder weer ontmoeten…

12-11-2019

Abeni* (38 jaar) is een alleenstaande moeder van een zoon van 16 jaar. Ze heeft veel meegemaakt in haar leven en is verslaafd geraakt. Sinds een half jaar is ze clean. Maar met 60 euro weekgeld per week, een glutendieet, een klein netwerk en heel veel moeite met hulpvragen en vertrouwen is haar leven nog steeds pittig. Haar moeder heeft ze al 25 jaar niet gezien en daar zou ze zó graag verandering in brengen. Maar hoe?

Wat een moeilijke situatie voor deze vrouw. Ze wil zó graag vooruit. Haar hulpverleenster van het Leger des Heils is bekend met het Present-Traject Buurten met Boodschappen (BmB): via dit Traject worden gezinnen/alleenstaanden die te maken hebben met financiële krapte, een jaar lang ondersteund met maandelijks boodschappenpakketten op maat. De hulpverleenster meldt Abeni aan bij Present. We matchen haar aanvraag met het aanbod van Wim en Iris*, een koppel dat € 40 per maand beschikbaar stelt voor boodschappenpakketten via BmB.

Bíjna gaat het kennismakingsgesprek niet door: Abeni ziet het niet zitten en is in tranen omdat ze het zó spannend vindt en omdat ze het zó moeilijk vindt om dit aanbod te accepteren.

Wim en Iris schrijven:
“Daar staan we dan, voor het huis van een volkomen onbekende, te wachten tot we compleet zijn om naar binnen te gaan. Het is de eerste afspraak en dan is de hulpverlener én Present ook aanwezig. Niet wetende wat ons te wachten staat een tikkeltje nerveus, wetende dat het ook voor Abeni net zo spannend moet zijn.
We treffen Abeni en krijgen vanuit Present verdere toelichting over het traject en maken met elkaar afspraken. Afspraken over datums, tijdstippen, voorkeur voor winkels/merken, manier van communiceren. Alles komt eigenlijk wel aan bod. Gedurende de tijd dat we bij haar aan tafel zitten koffie te drinken en lekker kletsen merken we dat de spanning wegebt. Gezellig, veel lachen maar toch ook serieus. Onderweg naar huis kijken we elkaar aan, “zou ze de hulp willen accepteren?” vragen we ons af.
In de week voor het eerste “aflevermoment” krijgen we dan tóch een lijstje met gevraagde boodschappen. Aha! Daar gaan we! Tijdens het shoppen bij de supermarkt komen we erachter hoe ingewikkeld het moet zijn voor haar om rond te komen. Door de glutenintoleratie zijn de boodschappen écht duur!
Maanden verstrijken en bij elk moment groeit de verstandhouding en de gesprekken krijgen steeds meer diepgang. We doen steeds langer om onze koffie en water (want dat drinken we) op te drinken door al het geteut met elkaar.”

Een jaar later…

Er zit een totaal ‘andere’ Abeni op de bank tijdens het eindevaluatiegesprek! Ze heeft gezorgd voor (glutenvrije!) Daimtaart, ze straalt en vertelt enthousiast:
“Er is – ook door BmB – zóveel veranderd! Ik ben gestopt met roken. Dat wilde ik al, maar nu had ik een extra reden: als mensen mij financieel helpen, wil ik ook zelf mijn best doen en roken kost veel geld. En wat enorm fijn die boodschappen elke maand! Ik heb genoten van de verwennerij. En ik hield nu dubbelop geld over. Ik kon daardoor naar de kapper en mijn huisje verder inrichten, maar ook sparen! Februari volgend jaar ga ik – na 25 jaar – mijn moeder weer ontmoeten in Afrika!!!
Ik vond BmB een super kans op het juiste moment in mijn leven. Ik genoot vooral als Wim en Iris kwamen. Niet alleen omdat ze de boodschappen kwamen brengen, maar ook door het contact. Dat heeft me ook geholpen om weer hulp te durven vragen en weer vertrouwen te krijgen in de toekomst. Balen dat BmB nu stopt. Maar ik kom er nu wel! Ik ben bewuster bezig met mijn uitgaven, doe geen gekke dingen meer. Ik ben zó dankbaar voor het afgelopen jaar!”

Wie had dat gedacht een jaar geleden!

Het Traject is niet alleen voor Abeni heel waardevol gebleken (in meerdere opzichten!). Wim en Iris reageren:
Wij hebben genoten van het contact met Abeni. Iemand die wij zonder Present zeker niet zouden hebben ontmoet, laat staan tijdelijk ondersteunen. Ze heeft zich echt helemaal terug geknokt, is gestopt met roken, gaan hardlopen, heeft haar huis leuk aangekleed én gespaard voor een reis naar haar moeder die ze 25 jaar niet gezien heeft. Ge-wel-dig!
Abeni hebben we mogen leren kennen dankzij Present en het Leger. Dankzij hen hebben wij een heel mooi persoon mogen ontmoeten, ondersteunen en op gang helpen. Bedankt daarvoor!”

Wil je ook een stadsgenoot in een moeilijke financiële situatie helpen via BmB? Zwolle kent 6100 minimahuishoudens. Dat treft  9600 mede-Zwollenaren zoals Abeni. Je/jullie aanbod is van harte welkom!
Bijvoorbeeld bij : een alleenstaande man van 60 jaar met een turbulent verleden en € 40 leefgeld per week die we dit Traject zo enorm gunnen!                                                                                                                                                                                                       Aanmelden kan hier.

* de namen in deze blog zijn vanwege privacy redenen verzonnen