Hier kan geen hulpverlening tegen op…!

12-12-2019

Charlotte Kleinlugtebeld, thuisbegeleider Carinova aan het woord:

Sinds mei 2019 werk ik als thuisbegeleider bij Georgine (niet haar echte naam), ze is net terug van een verblijf in het blijf van mijn lijf huis met haar 2 kinderen. Van de rechter mocht zij de echtelijke woning op naam, ondanks dat dit niet haar wens was (teveel nare herinneringen) De woning is uitgeleefd. De eerste maanden zijn we vooral bezig met uitkering, toeslagen, kinderen naar school en peuterspeelzaal. Met haar gaat het steeds slechter, ze ziet niet hoe haar situatie ooit beter gaat worden.

Gelukkig krijgt ze van de gemeente Zwolle bijzondere bijstand zodat ze een klein budget heeft om haar woning op te knappen. Sociale contacten heeft ze weinig, en ze heeft nog nooit geklust dus het is vrij lastig om een begin te maken. Begin oktober stuur ik daarom een mail naar Present Zwolle met de vraag of ze kunnen helpen bij het schilderen van de woning. Ik krijg al snel antwoord en een week (!) later zitten we al samen met de mensen van Present en stichting Karwij om te kijken wat er gedaan moet worden en wat er nodig is. Ze wil graag de hele woning geschilderd, dat is nogal een klus, maar ze gaan doen wat ze kunnen. Afgesproken wordt dat de mannen van Karwij het voorbereidende werk gaan doen en dat de ploeg vrijwilligers van Present dan gaan schilderen. Ze raakt er door geïnspireerd en besluit al het oude behang van de muren af te halen, vliesbehang is wat ze op de muren wil. Oei, denk ik, dat is wel flink meer werk dan waar op gerekend is. Ik geef het door aan Present, we bekijken op de dag zelf wat we kunnen is het besluit.

Dan is de dag daar, met een ploeg van 8 mensen staan ze voor de deur. Ze heeft van alle lekkers in huis gehaald. Er wordt verschrikkelijk hard gewerkt en aan het einde van de dag is de hele (!) flat voorzien van vliesbehang en zijn alle plafonds, de woonkamer en de gang geschilderd. Ze heeft zelf ook hard meegeholpen en is ontzettend enthousiast en dankbaar. Ze zal zelf de slaapkamers nog moeten schilderen maar deze dag heeft haar vertrouwen gegeven dat dit haar wel gaat lukken.

Dit was een enorm motiverende dag voor haar, dat onbekende mensen op hun vrije dag haar zo hard hebben geholpen doet haar zo goed, hier kan geen hulpverlening tegenop! Alleen was het waarschijnlijk nooit gelukt om de woning op te knappen, waar moet je beginnen met 2 jonge kinderen in je eentje?
Ik mag haar nog een tijdje begeleiden maar ik ben ervan overtuigd dat deze dag ervoor heeft gezorgd dat ze eerder in staat is om het weer alleen te doen, we hebben het er nog regelmatig over. Ze geeft aan dat zij in de toekomst ook zelf mensen wil gaan helpen als alles weer goed gaat met haar. Daar heeft ze inmiddels vertrouwen in gekregen.