Met je kring Present in eigen wijk!

27-01-2020

Handen en voeten geven aan je geloof, praktisch bezig zijn, het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. De Bijbel staat vol met oproepen om je naaste te dienen, maar hoe doe je dat vandaag de dag, waar begin je? In de Aa-landen heeft een kleine kring van de Christelijke Gereformeerde Kerk de (klus)handschoen opgepakt en is via Present Zwolle daadwerkelijk aan de slag gegaan in de wijk. En tot volle tevredenheid van zowel de hulpvragers als de kleine kring zelf. We spraken met Jeroen Kroon (beleidsmedewerker gemeente Zwolle) en Thom Dieleman (4 Vwo-leerling) over het kring-zijn en hun klusprojectervaringen.

Samen
Jeroen trapt af: “Onze kleine kring bestaat al zeker 15 jaar. We zijn met zes adressen en doen van alles met elkaar, van Bijbelstudie tot barbecue en van excursies tot zingen met ouderen. Mijn vrouw Esther is goed bekend met het werk van Present en is een paar jaar geleden op het idee gekomen om in onze buurt samen aan de slag te gaan voor een kwetsbare wijkgenoot. Zij is de coördinator, de spin in het web. We doen het nu voor het tweede jaar op rij en hebben zo’n 5-6 keer per jaar een projectochtend in het weekend. De klussen variëren nogal. Soms gaan we schilderen of behangen, soms verhuizen of opruimen. Of we gaan in een tuin aan de slag. Present bemiddelt vraag en aanbod, zij bereiden de klus goed voor en doen een stukje nazorg. Belangrijk is ook dat de hulpverlening erbij betrokken is. De klus is dus geen losse flodder, maar goed ingebed. En het gaat niet alleen om het klussen, maar ook om de ontmoeting.”

Vrienden
Bijzonder is dat een jonger lid van de kring, Thom, meedoet: “Ik heb al een paar keer meegeholpen met klussen, de laatste keer als maatschappelijke stage. Ik doe op deze manier ook kluservaring op, dat kan later altijd van pas komen. Ik vind het mooi dat ik iets voor een ander kan betekenen. Je ziet dat mensen best eenzaam zijn en ook dat ze een speciale band hebben met hun huisdier. Mijn vrienden doen dit soort projecten niet, die geven de voorkeur aan hun PlayStation. Ik heb dus op school wel wat uit te leggen als ze vragen ‘Hoe was je weekend?’ Het klussen kost mij maar een paar uur, de ander heeft er heel lang profijt van. Soms lig ik in het weekend tot 13 uur in mijn bed, maar als ik klus heb ik er dan al een dagdeel opzitten. Ik kan dat beetje vrije tijd eigenlijk best missen.”.

Opknappen
Jeroen benadrukt de win-win situatie: “Bij het klussen help je niet alleen de ander, maar als klussers onderling ontstaan ook mooie gesprekken in een ontspannen sfeer. We zijn ervan doordrongen geraakt dat er veel armoede en eenzaamheid is in de eigen wijk. Veel inwoners beschikken niet over een sociaal netwerk. Mooi dat we mogen helpen op een manier die bij onze talenten past. Als vrijwilliger voel je je vrij om te zijn wie je bent. Je kunt je werk doen vanuit je passie en dat is soms toch anders dan als je professioneel bezig bent. Hulpontvangers zijn vaak eerst gespannen, het is ook nogal wat als er wildvreemden je woning of tuin komen opknappen. Als het ijs eenmaal gebroken is overheerst de dankbaarheid. We noemen ook altijd dat we namens de kerk komen. Wat wij doen past goed bij zoals ik onze CGK zie, hoewel we best nog kunnen leren van het Leger des Heils. We zijn als kerk nogal druk met onze eigen organisatie, maar er moet wel een balans zijn tussen binnen en buiten.”

Iets voor jullie groep of kring?
Van harte welkom! Hier vind je meer informatie of neem contact met ons op.