Present in tijden van corona – een greep uit onze Facebookberichten

23-04-2020

PEC ZWOLLE STEEKT 💙 ONDER DE RIEM
#weesliefvoorelkaar

Pelle Clement spreekt een hartverwarmende boodschap in voor de mensen van Herberg Zwolle; de dak- en thuislozenopvang in Zwolle. Voor hen is het helemaal lastig de RIVM-maatregelen op te volgen. Hoe moet je thuis blijven, als je geen huis hebt? In De Herberg doen ze er alles aan om zo veel mogelijk mensen een dak boven het hoofd te bieden. Ook voor het personeel is het moeilijk om betrokken te zijn met het in acht nemen van anderhalve meter afstand. Op de vraag van Stichting Present en Zwolle Actief hoe we zowel bewoners als werknemers een hart onder de riem kunnen steken, heeft PEC Zwolle United de hulp ingeschakeld van PEC Zwolle-speler Pelle Clement. Hij spreekt hen moed in met deze videoboodschap.

De reacties van de bewoners bestonden uit superlatieven als: “Supertof, supervet, gaaf en cool”. Ook de werknemers van De Herberg lieten zich niet onbetuigd: “Hier worden wij héeeeel blij van”.

#MEIVAKANTIE
Zo vlak voor de meivakantie heeft een vrijwilliger van de whatsappgroep Coronahulp, ik ben Present 7 EHBVpakketten naar Kadera aanpak huiselijk geweld gebracht. Samengesteld met 4 andere vrijwilligers. Mensen die elkaar voor de Coronacrisis helemaal niet kenden. Hoe geweldig is dat!

Bedankt lieve Presentvrijwilligers !
Bedankt voor jullie enthousiasme, snelheid, zorgvuldigheid en respectvolle handelen en vooral jullie warme hart.
Jullie zijn geweldig!

NANCY WAS EVEN #NIETALLEEN VANDAAG 😉
Gewapend met schoonmaakdoekjes, desinfectans, handschoenen, schoonmaakmiddelen en formulieren probeerde ze vechtend tegen de harde wind een project te openen…..

Dat leverde deze wanhopige whatsapp op: “Wat een prutzooi zeg…. sorry hoor moet gewoon even tegen jullie aanzeuren. Project openen is een heel ding nu. We konden niet allemaal naar binnen want er waren 3 vrijwilligers, dus buiten met keiharde wind formulieren laten tekenen…. handschoenen aan, want ik moet de pen na elk adres en handtekening schoonmaken… en waar laat je dan de vieze doekjes?! Dan waait ondertussen nog een blaadje weg… ahhhhhh gelukkig heeft een vrijwilliger hem kunnen vangen.
Laat alles alsjeblieft weer snel gewoon zijn!!!”

Lieve Nancy, je hebt met de vrijwilligers weer fantastisch werk gedaan. Vanmiddag weer even uitwaaien in de hangmat en dan komt alles goed.

Binnen de RIVM richtlijnen doen wij gewoon praktische projecten. Het kost wat extra moeite maar we doen het graag. En de vrijwilligers ook!!

BLIJE STEMMETJES ACHTER DE VOORDEUR

hoorde de vrijwilliger toen de deur net gesloten was nadat het pakket in ontvangst genomen was.

Dan stap je toch met een glimlach weer in je auto.

Gun je ook iemand een mooi pakket?
Iemand die het in deze Coronatijd zwaar heeft en even een lichtpuntje verdiend?
Kijk op onze website en geef iemand op!

———————————<<<<<<>>>>>>———————————

GEWOON EN ONGEWOON BIJZONDER!
In tijden van corona is zo veel anders. Haast niks lijkt meer ‘gewoon’ zoals dat was voordat Covid-19 ons allemaal in de greep kreeg. Natuurlijk is dat wat overdreven. Maar soms voelt dat wel zo, zowel thuis als op het werk. Ook bij Present gaat veel anders dan anders, maar gelukkig gaan er ook dingen nog gewoon zoals ‘eerst’. En zo kon ik dit vandaag naar mijn collega’s appen:

“Ha lieve collega’s, wat gebeuren er mooie dingen door vrijwilligers die in deze ‘coronatijd’ voor hun mede-Zwollenaren klaar staan! Maar even iets delen van het ‘gewone’ werk van Present:
Al een tijdje terug had een vrijwilliger zich aangemeld voor een Buurten met Boodschappen-Traject, het matchen bleek wat lastiger dan ik had gehoopt en verwacht. Uiteindelijk heb ik de vrijwilliger gevraagd om iets anders op te pakken dan in eerste instantie het aanbod van de vrijwilliger was. (We werken niet voor niks aanbodgericht… ) Dat wilde de vrijwilliger wel. Afgelopen zaterdag is het eerste boodschappenpakket gebracht, bij een bijna 80-jarige alleenstaande man uit het Midden-Oosten. De kinderen van die man wonen in het buitenland. Een zoon zou langskomen maar vanwege corona kan dat allemaal niet. De gezondheid van de man is erg kwetsbaar. Zijn netwerk erg klein. Er komen hulpverleners en zijn overburen helpen met de boodschappen (zij verdienen zeker ook een pluim!), verder heeft hij geen contacten. De hulpverlener zei dat meneer regelmatig een lege koelkast heeft en geen geld voor eten. Nu brengt de vrijwilliger elke 1e zaterdag van de maand een boodschappenpakket en de komende weken zet hij op de andere zaterdagen van de maand nog wat extra groente en fruit bij de deur. Ze gaan elkaar voorlopig niet zien, zelfs niet op 1,5 meter afstand. Maar de vrijwilliger is blij om dit te kunnen doen voor meneer en ik weet zeker dat meneer enorm blij is met deze vrijwilliger!”

Dit hoort bij het ‘gewone’ Present-zijn van voor de coronacrisis, maar blijft toch elke keer weer ongewoon bijzonder!

Wil je ook iemand met financiële zorgen blij maken met een maandelijks boodschappenpakket op maat? We vertellen je er graag meer over! Lees hier hoe het werkt: / of neem contact met ons op.

NIEUW GELUK
Net uit het AZC en alleen in Zwolle en opeens is het Coronatijd. Geen familie en vrienden om je te helpen je nieuwe flatje in te richten en alle winkels zijn dicht. Een leeg huis en een matras op de vloer. Zoeken op internet is nog lastig, want je kunt nog geen Nederlands.

Tja en dan?

Gelukkig is er een enthousiaste vrijwilliger van “Coronahulp, ik ben Present” en kun je samen op pad naar de kringloopwinkels die niet dicht zijn. Op de fiets en natuurlijk met ruim afstand. Een andere vrijwilliger haalt de spullen op en brengt ze thuis. #daslief
Bedankt VluchtelingenWerk Zwolle voor de mooie samenwerking! En heel fijn Kringloopwinkel Nieuw Geluk dat deze meneer nog bij jullie terecht kon.

#NIETALLEEN
Als je binnenkort gaat verhuizen en de verhuizers gaan komen, dan moeten wel al je spullen ín de dozen zitten.

Hoe doe je dat als je niet het netwerk hebt die dat kan doen en je eigen lichaam ook niet meewerkt én het ook nog eens Coronatijd is
?Dan komen 2 toppers via de vrijwilligersappgroep: Coronahulp, IkBenPresent! En helpen je, met gepaste afstand, inpakken!

En nee, het is nog niet klaar! Dus boden de dames aan nog eens terug te komen! #daslief

*Foto met toestemming geplaatst

#NIETALLEEN

Soms is je leven gewoon niet zo fijn, en je wereld minder mooi. Hoe heerlijk is het dan om in een andere wereld te kruipen. De wereld van fantasy, verhalen van vroeger en romans. En dan opeens staat er een lieve vrijwilliger op je stoep met een heerlijke stapel boeken.
Waar moet je beginnen?
Lezen, lezen, lezen!!!
En een Bullet Journal om je eigen verhaal te schrijven.
Met hopelijk elke dag een lichtpuntje 💓

Wil je ook iemand aanmelden voor een lichtpuntje?
Een Eerste Hulp bij Vervelen-pakket?
Of wil je zelf een pakket maken?
Meld je aan bij Present!
Bedankt Carry Premsela van CreaPictures voor de prachtige foto’s

*de personen op de foto’s hebben toestemming gegeven voor gebruik.

REGELMATIG DIT SOORT VERHALEN WAAR JE BLIJ VAN WORDT?
VOLG ONS OP FACEBOOK!