Een greep uit onze berichten op social media

29-09-2020

Sinds september is Aranshi officieel Vrijwillig Groepen begeleider bij Stichting Present Zwolle.
Aranshi gaat Klets&Koek voor vrouwen coördineren en met haar eigen ervaringen de allernieuwste Nieuwe Zwollenaren op weg helpen in Zwolle.
Welkom bij Present Aranshi! We zijn erg blij dat je ons komt helpen!

ሰላም – SELAM! – VREDE!

“Vrede is rust, samen koffie drinken en lekkere dingen eten, kiezen voor een toekomst voor je kinderen. Vrede is samen zijn, samen delen in rouw en in vreugde, samen lachen om een lief ondeugend kind.” De vrouwen van Klets&Koek weten hoe belangrijk vrede is en dat je het moet koesteren. Dat de wereld niet maakbaar is en dat vrede zomaar kan omslaan.

Wij van Klets&Koek kijken met blijdschap terug dat wij vandaag de vrede van onze veilige taalgroep mochten delen met een echt Eritrees verbindend koffieritueel door Aranshi met bezoekers van de Vredesweek. We hebben het heel gezellig gehad met elkaar. Bedankt dat jullie er waren!

—— 000 ——

“Ik weet dat ik het vaak benoem. Maar ik kan het niet laten….
Ik ben gewoon elke keer weer zo verwonderd en verrast door de liefde van dit team vrijwilligers dat zich nog steeds uitbreidt. Lief, dapper en energiek P-team….
Ruim 4x gingen jullie vorige week aan de slag. Op plekken waar er geen anderen waren om te helpen.
Jullie ruimden gebruikte, op de grond liggende inlegkruisjes en etenswaar van anderen op. Hielpen een jonge alleenstaande moeder die al weken alleen licht in haar wc had en zijn de hele zaterdag druk geweest met het verhuizen van een ouder echtpaar dat in zo’n verdrietige situatie zit..
Elke keer zijn jullie er weer met jullie warmte, kracht en aanwezigheid! Jullie zijn en maken Present!
Jullie maken mijn werk fantastisch❤️
Dankjulliewel!”

WELKOM IN ZWOLLESTROOPWAFELS
Ik sta met M in een leeg en kaal huis.
Hij krijgt de sleutel van zijn eerste eigen huis na jarenlang in een AZC te hebben doorgebracht.Hij kijkt wat verdwaasd rond, zichtbaar overdonderd. Een vriend is mee en ook Luuk, zijn wegwijsmaatje, loopt binnen. Het huis is leeg en kaal.
Je ziet hem denken: “Ja en nu, waar begin ik”
Ik vertel hem over het huurcontract en de meterstanden en de ROVA-pas, de kringloopwinkel in de buurt.
Het gaat eigenlijk al te snel. Al die informatie.
Kleine stapjes dan maar.
Ik geef een pakje stroopwafels en zeg: “Welkom in Zwolle en Welkom in je nieuwe huis”. M lacht. De stroopwafels zijn bekend.
“Volgende week komen Luuk en ik weer en dan eten we stroopwafels, het komt goed, echt waar”
M en zijn vriend vertrekken weer naar het AZC.
En maandag begint zijn leven als Zwollenaar.
Wil je ook net als Luuk wegwijsmaatje worden of meedoen in het Welkom in je huis/Welkom in Zwolleteam?
Je helpt vluchtelingen met een verblijfsstatus zich thuis voelen in Zwolle. Kijk hier voor meer info.

—— 000 ——

Bedankt PvdA Zwolle! Ook de Klets&Koekkids mochten 20 Woeste Willem-boeken ontvangen.
Voor sommige kinderen is dit het enige boek in huis dus meer dan welkom!!!

Lees hier het hele verhaal.