WAAR IS DAT FEESTJE?…

12-11-2020

Feestvieren in coronatijd is een uitdaging. Niet meer dan 2 mensen op bezoek, geen blokjesverjaardagen…

Tegelijk zijn er Zwollenaren die weinig verschil merken ten opzichte van de tijd vóór corona. Toen was feestvieren ook al een uitdaging. Door financiële krapte of andere tegenslagen werden/worden er mooie momenten, die het waard zijn om te vieren, overgeslagen.

Naomi is één van die Zwollenaren. Ze heeft enorm veel ellende meegemaakt in haar leven, met schade, stress en schulden als gevolg. Feestvieren is ze niet gewend van huis uit. Ze probeert er na haar scheiding het beste van te maken en is gestart met een opleiding in de zorg. Dat is pittig als alleenstaande moeder met 2 jonge kinderen (Julia van 4 jaar en Max van 6 jaar). Niet alleen qua beschikbare tijd en het ontbreken van familie om op terug te vallen. Het is ook lastig gelet op de financiën. Naomi heeft niets extra’s te besteden. Toch gaat ze ervoor: ze wil zo graag het gezonde stuk van het leven vinden, zichzelf weer ontdekken en haar kinderen echt kind laten zijn. De hulpverleenster schrijft: “Dit gezin verdient ‘feestjes’: er is teveel ellende geweest”.

Als het niet lukt om zelf “de slingers op te hangen” is het fijn dat iemand anders een feestje cadeau geeft. Sinds vorig jaar kan dat via het Present-Traject Buurten met Feestjes: Willeke heeft zich aangemeld voor dit Traject en wordt gematcht aan de hulpvraag van Naomi. Na de kennismaking gaat Willeke (met haar dochter) enthousiast aan de slag met dit Traject!

Willeke:

“Begin van dit jaar zag ik in ons kerkblad een stukje van Present over Buurten met Feestjes. Ik heb me hiervoor aangemeld omdat mij dit een leuke manier van ‘geven’ leek; heel concreet en persoonlijker dan geld overmaken naar een bepaald doel. Je mag ook veel dingen zelf aangeven; wat je graag zou willen geven, hoe vaak, welk budget enz.

Toen er een ‘match’ gevonden was, werd er een kennismakingsgesprek gepland. Dat was fijn: zo konden bepaalde dingen goed worden afgestemd.

In ons geval ging het om een moeder met twee kinderen. Al vrij snel bleek dat de kinderen veel van knutselen hielden en mijn dochter en ik hebben voor de voorjaarsvakantie leuke verrassingstasjes gemaakt met allerlei knutselmaterialen. Ook voor de moeder hadden wij een leuke verrassing, omdat wij hadden gehoord dat zij erg veel van bakken houdt. Mijn dochter en ik hebben dit samen gebracht: het werd een gezellige avond waarop we deze moeder nog wat beter leerden kennen. De kinderen lagen al op bed, maar volgende dag ontvingen wij een prachtige foto van de kinderen met de tasjes en stralende koppies!

Rond Pasen hebben wij Willeke, Julia en Max weer mogen verrassen met een leuk pakket.

Aan het einde van het jaar leek Sinterklaas ons ook een mooie gelegenheid om de kinderen en moeder blij te maken. We hadden als ‘Sint’ wat verlanglijstjes gevraagd, want zo weten we zeker dat ze ook blij zijn met hun cadeautjes. De voorpret die wij er met elkaar van hadden, was erg leuk! Op 5 december stonden wij op een afgesproken tijd voor de deur en vonden daar 2 schoentjes en een doosje met iets lekkers voor de Sint en zijn pieten. We hebben de zak neergezet en ons gauw ergens ‘verstopt’. De reactie van Julia en Max was geweldig: “Wauw mama, kijk dan! Dit is helemaal niet een klein cadeautje!” En toen riepen ze “Dank u Sinterklaasje!” We hadden er stiekem wel bij willen zijn om te zien hoe de rest van de avond verliep… Het was dan ook fijn om later van Naomi te horen dat de kinderen zo genoten hadden en alles even mooi vonden. “Wat lief dat jullie ook aan mij hebben gedacht”, merkte ze ook nog op.

We hebben een paar maanden later de verjaardag van Max tot een succes kunnen maken. Ik was de week ervoor langs gegaan en we hebben haar ‘alles uit  handen genomen’ dat vond ze erg fijn want de situatie waar ze nu weer in zit is erg heftig! Met mijn dochter heb ik samen alle versiering spullen en cadeautjes gekocht. En ook zorgden wij voor een traktatie op school. De avond ervoor zijn we gekomen om de kamer te versieren en een leuke cadeau tafel te maken. De ontbijttafel hebben we natuurlijk ook feestelijk gemaakt. Willeke was heel blij met alles. En Max was natuurlijk ook erg verrast en super blij! Het was heel leuk om te doen!

Ik ervaar dit Traject als heel waardevol. Door het contact merken we dat we niet alleen mogen geven, maar ook veel moois mogen ontvangen!

Hartelijke groet van Willeke”

Enthousiast geworden? Wil jij ook de slingers ophangen voor een ander? Eenmalig of vaker? Meld je dan aan voor  Buurten met Feestjes via www.presentzwolle.nl! Je aanbod is van harte welkom!