Een greep uit onze berichten op social media

26-11-2020

“WAUW” WAS ZIJN REACTIE
Een moeder aan het woord: “Wat ben ik Present Zwolle en Mireille van MuurbyMas dankbaar voor hun hulp. Mijn autistische zoon vindt veranderingen lastig. Zijn slaapkamer zal moeten verplaatsen naar de zolder omdat hij een babyzusje er bij krijgt. Ik dacht dat het hem misschien zou
helpen als zijn nieuwe kamer er mooi en stoer uitziet. Ik heb Present Zwolle om hulp gevraagd en zij hebben een match gemaakt met Mireille. Zij heeft een geweldige muurtekening van de favoriete trein van mijn zoon op de muur geverfd. Er is ook glow-in-the-dark verf gebruikt zodat de trein in de nacht ook zichtbaar is.

Maandag was het zo ver en kon mijn zoon de muurtekening voor het eerst zien. “WAUW!” was zijn reactie. En toen ik vroeg of hij op deze nieuwe slaapkamer wel wilde slapen knikte hij trots van ja! Wat fijn dat hij nu een echte stoere jongenskamer heeft waar hij zich af en toe terug kan trekken en zijn eigen plekje van kan maken. We zijn zo dankbaar dat u dit mogelijk hebt kunnen en willen maken voor mijn zoon.” Mireille super bedankt voor jouw liefdevolle, professionele en belangeloze inzet hierin! Het was een voorrecht om samen te werken.

WAAR IS DAT FEESTJE?…
Feestvieren in coronatijd is een uitdaging. Niet meer dan 2 mensen op bezoek, geen blokjesverjaardagen…
Tegelijk zijn er Zwollenaren die weinig verschil merken ten opzichte van de tijd vóór corona. Toen was feestvieren ook al een uitdaging. Door financiële krapte of andere tegenslagen werden/worden er mooie momenten, die het waard zijn om te vieren, overgeslagen.
Naomi is één van die Zwollenaren. Ze heeft enorm veel ellende meegemaakt in haar leven, met schade, stress en schulden als gevolg. Feestvieren is ze niet gewend van huis uit. Ze probeert er na haar scheiding het beste van te maken en is gestart met een opleiding in de zorg. Dat is pittig als alleenstaande moeder met 2 jonge kinderen (Julia van 4 jaar en Max van 6 jaar). Niet alleen qua beschikbare tijd en het ontbreken van familie om op terug te vallen. Het is ook lastig gelet op de financiën. Naomi heeft niets extra’s te besteden. Toch gaat ze ervoor: ze wil zo graag het gezonde stuk van het leven vinden, zichzelf weer ontdekken en haar kinderen echt kind laten zijn. De hulpverleenster schrijft: “Dit gezin verdient ‘feestjes’: er is teveel ellende geweest”.
Als het niet lukt om zelf “de slingers op te hangen” is het fijn dat iemand anders een feestje cadeau geeft. Sinds vorig jaar kan dat via het Present-Traject Buurten met Feestjes: Willeke heeft zich aangemeld voor dit Traject en wordt gematcht aan de hulpvraag van Naomi. Na de kennismaking gaat Willeke (met haar dochter) enthousiast aan de slag met dit Traject! >>lees verder
Willeke: “Ik ervaar dit Traject als heel waardevol. Door het contact merken we dat we niet alleen mogen geven, maar ook veel moois mogen ontvangen!” Enthousiast geworden? Wil jij ook de slingers ophangen voor een ander? Eenmalig of vaker? Meld je dan aan voor Buurten met Feestjes via www.presentzwolle.nl/trajecten! Je aanbod is van harte welkom!

—— 000 ——

Fabriekswinkel Zwolle BV: SUPER bedankt voor jullie hulp bij het regelen van een zeer scherp geprijsde partij laminaat voor één van onze projecten. Het gezin waar dit vandaag en morgen (door het P-team van Present 😉 gelegd wordt is gevlucht uit Jemen. Ze hebben zoveel meegemaakt. Nu mogen ze een nieuwe start maken hier in Zwolle.
We zijn enorm onder de indruk van iedereen die heeft bijgedragen om hen hier een warm welkom te geven❤️. #zwollewatbenjemooi!

UIT HET LEVEN GEGREPEN
Len is een jonge vrouw. Ze komt uit Angola, waar ze traumatische dingen heeft meegemaakt. Len woont nu een paar jaar in onze stad en doet een opleiding zorg met een passie voor ouderen. Ze werkt als nieuwe Zwollenaar hard aan haar toekomst in Nederland. Maar dat valt niet mee: haar verleden speelt haar parten, de cultuur is hier zo anders, ze moet zelf haar financiën regelen, geen familie om om terug te vallen of om haar bij te staan…
En dan komt de corona-crisis en verliest ze haar bijbaan.
De schulden beginnen zich op te stapelen. Als er niet snel wat aan gedaan wordt, heeft ze daar nog jarenlang problemen mee. De hulp van een Schuldhulpmaatje wordt ingeschakeld en zij meldt Len aan bij Present voor het Traject Buurten met Boodschappen.
Marlies wil graag op een laagdrempelige en praktische manier van betekenis zijn voor een stadsgenoot. Ze biedt aan om Len de komende maanden te ondersteunen met boodschappenpakketten op maat. De twee hebben een klik: Marlies werkt in de ouderenzorg! Inmiddels hebben we het Traject af kunnen sluiten: Len heeft een nieuwe bijbaan en haar financiën zijn nu op orde. Ze straalt als we videobellen als afsluiting. Ze is zó dankbaar voor alle hulp die ze gekregen heeft: “Dat onbekende mensen dit allemaal voor mij doen, dat vind ik zó bijzonder!”. Ze heeft – naast de boodschappen – enorm genoten van het “buurten” met Marlies. De twee blijven contact houden. En Len heeft weer vertrouwen in haar toekomst in Zwolle!

Wil je ook op een laagdrempelige en praktische manier van betekenis zijn voor mensen die het financieel moeilijk hebben? We horen het graag: kijk voor meer info op www.presentzwolle.nl/trajecten

#weektegeneenzaamheid
Vandaag gaat een groepje vrijwilligers (uiteraard binnen alle gestelde regels) weer aan de slag. Zij gaan de bloemetjes buiten zetten!

Zo fijn dat op deze manier de binnentuin van een verzorgingshuis weer gezellig aangekleed wordt. Tuurlijk die plantjes alleen helpen niet tegen eenzaamheid, maar het maakt juist in deze Coronatijd de mogelijkheid van bezoek ontvangen wel een stuk aangenamer. Elkaar kunnen ontmoeten in een gezellig aangeklede tuin, dát doet wat met een mens! Dat aan de plek waar je bezoek kunt ontvangen aandacht wordt besteed, wat vertelt dat er aan jou aandacht wordt besteed!

—– 000 ——

Wat is het toch tof als er mensen zijn die altijd wel even iets voor anderen die geen netwerk hebben, willen fixen! Ook als je ze vanochtend belt. De mannen van Stichting KarWij die met hun twee (!) bussen huisraad van de Gift City Meubelloods brengen bij een Eritrees gezin dat anders op het kale zeil moest wonen. En die als service nog even het afval wegbrengen 😉. Bedankt #Toppers!

—– 000 ——

“We gaan een winter tegemoet die wel eens heel pittig zou kunnen zijn, hoe houden we de saamhorigheid vast zodat we elkaar blijven helpen zoals tijdens de eerste golf? De Tweede Kamer krijgt van Gert-Jan Segers het antwoord: door organisaties als Stichting Present die veel mensen kunnen mobiliseren hierin!” Mooie oproep aan het kabinet om met ons in gesprek te gaan hoe we dat nog meer kunnen doen. Van harte welkom 😉. https://www.facebook.com/presentenschede/videos/1642866282567940

—– 000 ——

BLAUWVINGERS MET BLAUWE VINGERS…
Gezin Van Dijk bestaat uit 4 echte Zwollenaren: Ruben, Emma en hun zoontjes Jesse (8) en Daan (6)*. Vader Ruben werkt fulltime in de bouw, maar zijn inkomen moet hij afdragen in verband met een schuldsaneringstraject. Er zijn flinke financiële zorgen: dit gezin moet rondkomen van € 75,- per week. Elk dubbeltje moeten ze drie keer omdraaien…
Het gezin wordt begeleid door het Leger des Heils. De hulpverlener wil ze aanmelden voor een Traject Buurten met Boodschappen (BmB). Dat willen Ruben en Emma in eerste instantie niet: trots en schaamte blijken enorme drempels. Als ze later toch toestemmen, doen ze dat voor hun jongens: het ontvangen van maandelijkse boodschappenpakketten geeft ze de mogelijkheid om een keer wat extra’s te doen voor hun kinderen.
BmB wordt gestart met vrijwilliger Johan. Het wordt een succes: niet alleen omdat de hulp met de maandelijkse boodschappen (t.w.v. € 70,- per maand) praktisch en regelmatig is, maar ook omdat het gezin meer openstaat voor hulp door de respectvolle opstelling van Johan. Ruben en Emma waren zorgmijdend, maar zien nu meer de positieve kant van hulp ontvangen en hebben daar ook vertrouwen in! *) niet hun echte naam.