Andere mogelijkheden in Zwolle

Komt u of uw cliënt niet in aanmerking voor een project van Present? Of zijn er geen groepen beschikbaar? Gelukkig zijn er in Zwolle veel andere mogelijkheden. Hieronder vindt u een overzicht. Op de website van ZwolleDoet vindt u ook informatie over de algemene hulpdiensten in Zwolle.

Diaconie
Hoort u bij een kerkelijke gemeente? De diaconie van deze kerk kan mogelijk iets voor u betekenen.

Het Rode Kruis – activiteiten op het gebied van sociale hulp
Het Zwolse Rode Kruis kent een groot aantal Sociale Hulp activiteiten. Het doel daarvan is het verminderen van eenzaamheid en het vergroten van zelfredzaamheid van mensen die om verschillende redenen beperkt mobiel zijn en daardoor behoefte hebben aan meer sociale contacten. Voorbeelden zijn: huisbezoek, samen handwerken, jeugdvakantieweken, lekker wandelen, computerhulp, wensproject of een dagje uit.

HulpRbij (Landstede)
Huishoudelijke klusjes doen, kinderfeestjes organiseren, cursus mobiele telefonie voor ouderen: het kan allemaal bij HulpRbij. Wekelijks verrichten eerstejaars studenten van de opleiding Helpende Zorg & Welzijn meer dan 300 activiteiten op het gebied van zorg en welzijn.

Maatjes Zwolle
Samen huilen, samen lachen – maar vooral ook gewoon met zijn tweeën een kopje koffie drinken, even winkelen of een spelletje doen. Samen onderneem je iets dat je beiden leuk of zinvol vindt. Daar ben je maatjes voor. Heeft u behoefte aan een maatje of wilt u maatje worden?

Karwij
Stel, je bent ziek of slecht ter been. Of je hebt niet de financiële middelen om een klusjesman in te huren. Familie woont ver weg en op je naaste buren heb je al zo vaak een beroep gedaan. Je kunt dan voor uw hand-en-spandiensten een beroep doen op KarWij. KarWij en diverse welzijnsorganisaties zetten samen vrijwilligers in om hulpvragen van Zwollenaren op te lossen. Vrijwilligers verrichten in principe geen huishoudelijk werk, verpleegkundige of risicovolle taken.
De hulp is in de meeste gevallen gratis. Eventuele materiaalkosten komen voor rekening van de hulpvrager. Wanneer er een vraag binnenkomt plannen wij in sommige gevallen een huisbezoek in om de situatie in te schatten.

Klus in de wijk
Klus in de wijk is een initiatief van een aantal zorgorganisaties uit Zwolle. De klussers van Klus in de wijk zijn mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. U kunt op een van de 5 klusstations toegaan wanneer u niet de juiste gereedschappen, kennis, mankracht of voldoende financiële middelen heeft. Op het klusstation kunnen ze u helpen. Ook is het mogelijk dat Klus in de wijk naar u toe komt. Tarieven vanaf €10 per uur, daarvoor komen er 2 tot 3 klussers langs.

SamenZwolle
Op SamenZwolle vind én plaats je alles wat je voor en met elkaar kunt doen in Zwolle. Van vrijwilligerswerk en participatiebanen bij verschillende Zwolse organisaties, tot gezellige en interessante activiteiten in de buurt en oproepen en hulpvragen van Zwollenaren, stichtingen en verenigingen.

WijZ
WijZ biedt praktische hulp in de thuissituatie, waaronder Bibliotheek aan Huis, Tafeltje Dek Je,
Thuisadministratie, Belastinginvuldagen, Mobiele Knoppenwinkel (hulp bij het gebruik van apparatuur in huis).