Inzet voor vluchtelingen

Via Stichting Present Zwolle zijn er wekelijks tientallen vrijwilligers actief om Nieuwe Zwollenaren een warm welkom te geven. Samen Nederlands oefenen, helpen bij praktische vragen, de post doornemen, of als maatje samen optrekken. Hieronder lees je wat we concreet doen voor deze doelgroep én wat jij misschien kunt doen!

Klets & Koek

Vier keer per week zijn vluchtelingen en statushouders welkom bij Klets & Koek. Dit zijn informele taal- en ontmoetingsgroepen waar vrijwilligers klaar staan voor een bak koffie en om samen aan de slag te gaan met de Nederlandse taal. Dit kan door middel van het aanwezige materiaal, maar soms nemen bezoekers zelf huiswerk mee. Behalve dat de Nieuwe Zwollenaren op een informele manier Nederlands leren, worden ze door de vrijwilligers geholpen bij praktische zaken. Denk aan het begeleiden bij post en financiën, en vragen over de school of opvang van kinderen. Klets & Koek is de basis van ons werk, van hieruit ontstaan aanvullende activiteiten om hulpvragen op te lossen. Informatie over de locaties en tijden van Klets & Koek vind je op www.kletsenkoekzwolle.nl.

Wat kan jij doen?

We hebben gelukkig momenteel veel vrijwilligers die zich inzetten bij Klets & Koek. Voor de groep op woensdagavond kunnen we nog wel vrijwilligers gebruiken. Deze groep draait van 20-21.30 u, in de Plantagekerk. Lijkt het je leuk om mee te draaien en ben je op woensdagavond (meestal) beschikbaar? Stuur dan een mailtje naar info@presentzwolle.nl.

Maatjes-trajecten

We ontmoeten bij Klets & Koek regelmatig mensen die een aanvullende hulpvraag hebben. Ook via verschillende vluchtelingen opvanglocaties in Zwolle krijgen we hulpvragen door. Daar kunnen we een vrijwilliger aan koppelen als maatje. Denk bijvoorbeeld aan:

- Een taalmaatje die wekelijks aan de slag gaat om nog verder de taal te oefenen

- Een gezinsmaatje, die ondersteunt rondom de opvoeding

- Een goede buur, gewoon een wekelijks bakje koffie, even samen naar de markt, etc.

- Op-weg-naar-werk-maatje, iemand helpen in zijn/haar zoektocht naar een baan

Wat kun jij doen?

Vind je het leuk om als maatje gekoppeld te worden aan een Nieuwe Zwollenaar voor één van genoemde thema’s, of heb je zelf een ander mooi aanbod? We inventariseren momenteel welke vrijwilligers als maatje aan de slag zouden willen gaan. Ben jij beschikbaar als maatje, stuur dan een mailtje naar info@presentzwolle.nl, met daarin informatie over je beschikbaarheid, interesses en ervaring. Wij nemen dan graag contact met je op om verder kennis te maken!

Welkom in Zwolle - app-groep

Via een app-groep hebben we een groot netwerk met zo’n 150 vrijwilligers met een warm hart voor Nieuwe Zwollenaren. Hulpvragen die bij ons binnenkomen delen we in de appgroep. Denk bijvoorbeeld aan iemand die een stageplek zoekt, een eetadres voor een vluchteling die wat meer onder de mensen wil zijn, een paar uur hulp bij het invullen van formulieren, vervoer voor een marktplaats-aankoop, etcera. Kleine en wat grotere hulpvragen delen we in deze groep. Alleen vanuit Present kunnen we berichten plaatsen, reacties worden via privé-berichten afgehandeld.

Wat kan jij doen?

Wil je meedraaien in deze appgroep? Heel erg welkom! Stuur je naam en telefoonnummer naar info@presentzwolle.nl, dan voegen we je toe.

Neem contact met me op