Meedoen als gezin

Een zinvol uitje

Ook als gezin kun je je inzetten voor iemand in je omgeving door mee te doen aan een Present-Project en -Traject! We hebben een speciale methode ontwikkeld voor gezinnen. Het biedt ouders een praktisch handvat om kinderen te laten ervaren wat het betekent om, om te zien naar de naaste in eigen wijk of stad. Waarden als ‘geven’, ‘klaarstaan voor een ander’ en ‘verantwoordelijkheid nemen’ komen spelenderwijs aan bod. Gezinnen die deelnemen ervaren een Present-Project of -Traject als een spannend en zinvol avontuur die hen als gezin dichter bij elkaar heeft gebracht!

Present organiseert en begeleidt

Van voorbereiding tot evaluatie worden jullie begeleid door een speciaal daarvoor getrainde Present medewerker. De keuze van een Project of Traject vindt plaats na inventarisatie van de unieke talenten van jullie als gezin. Hierbij is uitgebreid aandacht voor de rol van de kinderen. Activiteiten worden zo uitgekozen dat ieder gezinslid kan deelnemen.

Voor gezinnen organiseren wij twee typen Present-Projecten:

• Sociale projecten: koken voor dak- en thuislozen, spelletjes doen of het organiseren van een maaltijd voor met mensen met een beperking of koffiedrinken met eenzame ouderen
  • Praktische projecten: schoonmaken in een wijk, helpen verhuizen, opknappen of schoonmaken van een woning of tuin.

Daarnaast is het (na de zomer 2015) ook mogelijk om als gezin een Present-Traject te doen. Kijk hier voor de mogelijkheden.

Een Project of Traject wordt altijd georganiseerd op basis van jullie wensen en beschikbaarheid. Na jullie aanmelding nemen we contact op om deze te inventariseren. Tijdens de voorbereiding en uitvoering van het Project/Traject gebruiken een superleuk boek waarin de kinderen allerlei opdrachtjes uitvoeren.

Present voor gezinnengezinnenpresentboek2

Geen kosten

Deelname aan een Project of Traject is voor een gezin of familie in principe kosteloos. Eventueel verzoeken we jullie om een kleine bijdrage te doen voor bijvoorbeeld de inkoop van materialen.

Meld je aan of neem contact met ons op of bel ons voor meer informatie

Ontwikkeling van de methode

In 2012 heeft Present Nederland het Gezinnen: Present! concept ontwikkeld binnen het programma “Vrijwillige inzet voor en door jeugd en gezin” van ZonMw. Present werkte daarvoor samen met onderzoekers van het Centrum voor Samenlevingsvraagstukken van de Gereformeerde Hogeschool te Zwolle. Daardoor is er nu naast praktijkervaring een overdraagbare en toepasbare methodiekbeschrijving op en een onderzoek naar de effecten van de nieuwe methodiek.

Projectleider Marja Jager-Vreugdenhil: “De kracht van gezinnen is onder andere dat gezinnen vanzelfsprekende omgevingen zijn waarbinnen mensen van elkaar leren en dat ze divers van samenstelling zijn. Kinderen hebben een onmisbare rol die ook heel belangrijk is in de samenleving: ze zijn spontaan, nieuwsgierig en hebben weinig vooroordelen.”

Na een pilotperiode in acht plaatsen in Nederland is de methode geïmplementeerd en wordt deze op verschillende plaatsen succesvol uitgevoerd.