Verhalen

Buurten met Boodschappen past bij onze wijkkring

“Onze wijkkring werkt al een tijd naar tevredenheid samen met Present. Oorspronkelijk zijn we begonnen met af en toe een klus te doen. Zo hebben we in de afgelopen periode een appartement schoongemaakt en opgeruimd en zijn we gaan wandelen met gehandicapten. Fijn om te doen, maar we wilden ook op zoek naar iets meer structureels. Zo zijn we bij het boodschappen traject terechtgekomen. De afgelopen jaren hebben we meerdere gezinnen een handje kunnen helpen door maandelijks een keer boodschappen voor ze te doen. En dan niet eens zozeer de extra’s, maar simpelweg de basisboodschappen. Bevredigend, maar ook confronterend. Het is best schokkend als je weet hoeveel gezinnen in onze stad moeite hebben om rond te komen. Ook in Zwolle is er armoede, dat mogen we niet vergeten. Een belangrijk deel van deze activiteit is het bezorgen van de boodschappen. We hebben de afgelopen jaren ervaren dat iedereen hier op zijn eigen manier mee omgaat. Soms merk je dat er schaamte is. Niet nodig, maar begrijpelijk. In elk geval merken we wel, dat onze inspanning op prijs wordt gesteld. Voldoende motivatie om aan dit mooie traject mee te blijven doen.”

De wijkkring heeft al drie Trajecten “Buurten met Boodschappen” bij gezinnen mogelijk gemaakt, hierbij waren Bureau Jeugdzorg BJZO, RIBW IJssel-Vecht en Stichting Goed Geregeld betrokken.