De zomerpakkettenactie van Present Zwolle

NB: deze actie kan gewoon doorgaan ondanks de coronacrisis, zolang we rekening houden met de richtlijnen van de RIVM. Deze actie is niet anders dan bijvoorbeeld, boodschappen doen voor een ander.

De zomer is een heerlijke tijd met vakanties, leuke uitjes naar de dierentuin of het pretpark, ijsjes eten met z’n allen, van de glijbaan in het zwembad en ga zo maar door. Maar wat doe je als gezin als er geen geld is om deze dingen te doen? De zomer kan heel lang duren als de mensen om je heen wèl op vakantie gaan en wèl dit soort leuke dingen ondernemen. Stichting Present Zwolle organiseert deze zomer voor de zesde keer op rij de zomerpakkettenactie om de zomer voor een aantal van deze gezinnen een beetje zonniger te maken. De pakketten worden samengesteld door vrijwilligers en komen terecht bij cliënten van maatschappelijke organisaties. In 2019 heeft deze actie ruim 150 pakketten opgeleverd! Mooie verhalen over deze actie zijn hier in de Stentor en hier bij  hier bij RTV Focus Zwolle te vinden.

Inhoud pakketten
Het pakket wordt samengesteld door groepen uit diverse kerken in/rond Zwolle en door groepen die zich los aanmelden. De inhoud? Denk dan aan bonnen voor ijsjes, de bioscoop, zomerspeelgoed, leuke tijdschriften etc. In 2019 werd er ook steeds vaker een ‘belevenis’ in de pakketten gedaan: een aanbod van de samenstellers om samen met het ontvangende gezin naar de speeltuin te gaan, of samen buitenspelletjes doen, of picknicken etc (of dit eind juni/begin juni kan, hangt van de omstandigheden af). Per pakket wordt gekeken naar wat wenselijk/mogelijk is voor de samenstellers en ontvangers: alles gaat in goede afstemming tussen de samenstellers en de hulpverlener zodat het ook echt een pakket op maat wordt.

Gevolgen coronacrisis
We weten niet goed hoe de rest van het jaar eruit gaat zien, natuurlijk. We laten ons verrassen en gaan dit weer in goede banen proberen te leiden. We vragen jullie wel om wat flexibiliteit en begrip als het net anders loopt dan anders. De inhoud van de pakketten kan ook anders uitpakken door de crisis. We volgen de richtlijnen van het RIVM.

INFO EN AANMELDEN SAMENSTELLERS
– Mensen die graag een pakket willen samenstellen kunnen hier meer info vinden en aanmelden. Er zijn meer aanvragen dan aanmeldingen, dus meld je gerust nog aan!

INFO EN AANMELDEN GEZINNEN DOOR HULPVERLENERS
– Voor hulpverleners is de termijn van aanmelden helaas gesloten.