Aanmeldformulier zomerpakketten – voor hulpverleners

De sluitingsdatum van de Zomerpakkettenactie is 25 mei 2021.
Een gezin aanmelden voor de Zomerpakkettenactie is op dit moment niet meer mogelijk.

Beste hulpverlener,

Ook dit jaar organiseren we als Present weer de zomerpakkettenactie, ook in tijden van corona.

Vrijwilligers stellen een pakket (op maat) samen en brengen dat langs bij een gezin dat jij begeleidt. We doen dit in de zomer omdat er met Kerst al veel wordt georganiseerd en mensen het het hele jaar door niet breed hebben en meestal niet op vakantie kunnen of een dagje uit. Door een zomerpakket wordt de zomer net een stukje zonniger!

Is een zomerpakket iets voor een gezin dat jij begeleidt? Lees dan hieronder goed door hoe het werkt en hoe je jouw cliënten aan kunt melden. 

Het zomerpakket

  • Het pakket wordt samengesteld door groepen uit diverse kerken in Zwolle en door groepen die zich los aanmelden.
  • De waarde van het pakket hangt af van het budget van de samenstellers. De inhoud? Denk dan aan bonnen voor ijsjes, zomerspeelgoed, leuke tijdschriften etc.
  • Het kan dus ook zijn dat de groep er een gezamenlijke belevenis in stopt voor het gezin (indien gewenst): zoals samen met de groep voetballen, samen picknicken etc.
  • In de week van 28 juni / 10 juli is het de bedoeling dat de vrijwilligers het pakket persoonlijk bij het gezin langsbrengen, waarbij er dus een echt contactmoment met het gezin is. Dit natuurlijk in afstemming met jou als hulpverlener.

Wat vraagt het van jou als hulpverlener?

  • Vul vóór 25 mei het onderstaande formulier in. Doordat je geen herleidbare gegevens invult, is dit AVG-proof. We vragen je om het aanmeldformulier zo uitgebreid mogelijk in te vullen met de gegevens van de kinderen (jongen/meisje en leeftijd) en tips mee te geven aan de groep waar ze aan kunnen denken (weet je bijvoorbeeld wat de moeder of vader voor hobby’s heeft? Of wat de kinderen graag doen aan spelletjes?) Hoe meer details hoe beter, dan kan het ook echt een pakket op maat worden!
  • De samenstellers nemen zo spoedig mogelijk na 25 mei rechtstreeks contact met je op om af te stemmen wat er in het pakket kan komen en hoe en wanneer ze het pakket persoonlijk kunnen langsbrengen. Het kan ook zijn dat de groep aanbiedt om iets persoonlijks met het gezin te doen (buitenspelletjes, picknick). Misschien is dit iets voor jouw cliënt, maar misschien ook niet. Beide is prima om aan te geven. Dit alles afstemmen kost wel wat van je tijd.
  • Als je nu al weet dat je tussen 25 mei en begin juli (deels) op vakantie bent o.i.d, zou je dan een vervanger willen regelen die ook op de hoogte is en die kan schakelen met de samenstellers?

Goed contact met jou is belangrijk
Ten overvloede: goed contact tussen jou en de vrijwillige samenstellers is van belang voor het slagen van deze actie. De vrijwilligers stellen hun privétijd en eigen geld beschikbaar voor jouw cliënt. Ook het contact tussen jouw cliënt en de samenstellers (bij het langsbrengen) is echt een meerwaarde. Voor jouw cliënt kan het namelijk positief zijn te ervaren dat er mensen zijn die zomaar iets geven en voor de vrijwilligers kan het goed zijn om te ervaren wat er in Zwolle speelt aan armoede etc. Hierdoor kijken ze mogelijk met andere ogen naar hun omgeving en worden ze gestimuleerd om zich (meer) in te zetten voor mensen die hiermee geholpen zijn.

Concreet

  • De afgelopen jaren hadden we bijna 175 pakketten, dus geef vooral veel gezinnen op die je begeleidt.
  • De waarde van het pakket kan heel verschillend zijn, het is daarom handig om op het verlanglijstje ook kleine wensen te zetten.
  • NB: om de actie qua grootte beheersbaar te houden, kunnen alleen gezinnen/alleenstaanden met kinderen (max. 18 jaar) worden aangemeld, dus helaas geen alleenstaanden/1 persoonshuishoudens.
  • NB: we weten niet hoe een en ander verloopt door de coronacrisis en of er genoeg samenstellers zijn, beloof je cliënten dus nog niets.
  • Zou je er voor willen zorgen dat deze actie verder verspreid wordt binnen jullie organisatie?