Zomerpakkettenactie – voor hulpverleners

Is een zomerpakket iets voor een gezin dat jij begeleidt? Lees dan hieronder goed door hoe het werkt en hoe je jouw cliënten aan kunt melden.

Het zomerpakket

• Het pakket wordt samengesteld door vrijwilligers uit diverse kerken in Zwolle en door vrijwilligers die zich los aanmelden.
  • De waarde van het pakket hangt af van het budget van de samenstellers, we communiceren € 50,- als richtlijn, maar het kan dus ook meer of minder zijn. De inhoud? Denk dan aan bonnen voor ijsjes, zomerspeelgoed, leuke tijdschriften etc.
  • Het kan dus ook zijn dat de groep er een gezamenlijke belevenis in stopt voor het gezin (indien gewenst): zoals samen met de groep voetballen, samen picknicken etc.
  • Tussen 1 juli / 14 juli is het de bedoeling dat de vrijwilligers het pakket persoonlijk bij het gezin langsbrengen, waarbij er dus een echt contactmoment met het gezin is. Dit natuurlijk in afstemming met jou als hulpverlener.

Wat vraagt het van jou als hulpverlener?
Het kost wel wat van je tijd, maar het levert zeker iets moois op!

• Vul vóór 24 mei het onderstaande formulier in. Doordat je geen herleidbare gegevens invult, is dit AVG-proof. We vragen je om het aanmeldformulier zo uitgebreid mogelijk in te vullen met de gegevens van de kinderen (jongen/meisje en leeftijd) en tips mee te geven aan de groep waar ze aan kunnen denken (weet je bijvoorbeeld wat de moeder of vader voor hobby’s heeft? Of wat de kinderen graag doen aan spelletjes?) Hoe meer details hoe beter, dan kan het ook echt een pakket op maat worden!
  • De samenstellers nemen zo spoedig mogelijk na 24 mei rechtstreeks contact met je op om af te stemmen wat er in het pakket kan komen en hoe en wanneer ze het pakket persoonlijk kunnen langsbrengen. Het kan ook zijn dat de groep aanbiedt om iets persoonlijks met het gezin te doen (buitenspelletjes, picknick). Misschien is dit iets voor jouw cliënt, maar misschien ook niet. Beide is prima om aan te geven. Dit alles afstemmen kost wel wat van je tijd.
  • Als je nu al weet dat je tussen 24 mei en eind juni (deels) op vakantie bent o.i.d, zou je dan een vervanger willen regelen die ook op de hoogte is en die kan schakelen met de samenstellers?

Goed contact met jou is belangrijk
Ten overvloede: goed contact tussen jou en de vrijwillige samenstellers is van belang voor het slagen van deze actie. De vrijwilligers stellen hun privétijd en eigen geld beschikbaar voor jouw cliënt. Ook het contact tussen jouw cliënt en de samenstellers (bij het langsbrengen) is echt een meerwaarde. Voor jouw cliënt kan het namelijk positief zijn te ervaren dat er mensen zijn die zomaar iets geven en voor de vrijwilligers kan het goed zijn om te ervaren wat er in Zwolle speelt aan armoede etc. Hierdoor kijken ze mogelijk met andere ogen naar hun omgeving en worden ze gestimuleerd om zich (meer) in te zetten voor mensen die hiermee geholpen zijn.

Concreet

• De afgelopen jaren hadden we ongeveer 130-150 pakketten, dus geef vooral veel gezinnen op die je begeleidt.
  • De waarde van het pakket kan heel verschillend zijn, het is daarom handig om op het verlanglijstje ook kleine wensen te zetten.
  • NB: om de actie qua grootte beheersbaar te houden, kunnen alleen gezinnen/alleenstaanden met kinderen (max. 18 jaar) worden aangemeld, dus helaas geen alleenstaanden/1 persoonshuishoudens.
  • NB: we weten nooit van tevoren of er genoeg samenstellers zijn, beloof je cliënten dus nog niets. We doen wel ons best natuurlijk.
  • Zou je er voor willen zorgen dat deze actie verder verspreid wordt binnen jullie organisatie?

Heb je deze voorwaarden gelezen en ben je nog steeds enthousiast? Vul dan onderstaand formulier in.

Aanmeldformulier ZOMERPAKKET – hulpverleners

• Ja, ik meld graag het gezin dat ik begeleid aan voor een zomerpakket!

• Gegevens van het gezin dat graag een zomerpakket ontvangt

• Alleen de voornaam mag ook als er anders een privacyprobleem ontstaat.
  • Gezinssamenstelling / gezinsleden

NB: vermeld moeder en/of vader en alle thuis(in)wonende kinderen allemaal apart in onderstaande invulmogelijkheden. Vermeld of het een jongen/meisje betreft (naam hoeft niet) en welke leeftijd het kind heeft. Dit helpt de groep om het pakket zo goed mogelijk op het gezin af te stemmen.