Present timmert aan de weg

8 februari 2019

Stichting Present Bronckhorst zet zich nu een klein jaar in om via de unieke Present methode allerlei groepen vrijwilligers uit de gemeente Bronckhorst in te zetten bij praktische en sociale projecten waarbij kwetsbare inwoners geholpen worden. Een beetje praktische hulp en aandacht kan voor hen een wereld van verschil betekenen.

Present heeft als vertrekpunt mensen die iets voor een ander willen betekenen. Wat veel mensen lastig vinden, is dat ze niet weten wie nu echt hun hulp nodig heeft. Of ze zien er tegenop om met mensen met problemen om te gaan. En ze willen wel eenmalig iets doen, maar er niet aan vastzitten. Hier biedt Present de oplossing. Jouw groep geeft aan wat ze wil doen, bijvoorbeeld een tuin opknappen, een huis opruimen, of schilderen, of een sociaal project. Present zoekt bij jouw aanbod een passende hulpvraag. Dat doen we altijd samen met professionele zorgverleners. Zij weten wie de hulp echt nodig hebben. Samen met die professional begeleidt Present het project van begin tot eind. Het enige dat jij hoeft te doen, is je aanmelden bij Present en je goede humeur en twee rechter handjes meenemen.

Behalve met het werven van groepen vrijwilligers zijn we ook voortdurend actief bezig met het presenteren van de Present-aanpak bij zorg- en welzijnsorganisaties zodat zij weten welke hulpvragen ze bij ons kunnen indienen. Zo hebben we onlangs kennis gemaakt bij Zorggroep Achterhoek, diverse zorgboerderijen en de nieuwe Zonnekamp. Overal waar we komen ontmoeten we bevlogen hulpverleners en medewerkers die de eenmalige inzet van een groep vrijwilligers goed kunnen gebruiken. Naast nieuwe contacten die we leggen, werken we regelmatig samen met onder andere de sociaal consulenten van de gemeente Bronckhorst, Vluchtelingenwerk, Philadelphia zorg, Zorgkompas en Zozijn.

Voor deze laatste zorgverlener zijn we momenteel bezig met het in orde maken van het schuurtje van één van hun cliënten zodat deze haar (hobby)spullen beter kwijt kan en ze letterlijk en figuurlijk meer ruimte krijgt.

Doe ook mee en maak het verschil in het leven van een kwetsbare dorpsgenoot! Meld je met je groep aan bij Hilde Colenbrander, projectcoördinator voor Present Bronckhorst: hildecolenbrander@presentbronckhorst.nl of 06-15136687