Studenten doen ‘serieuze zaken’ voor Kerst

23 december 2019

Studenten van het Graafschap College sector Economie & Dienstverlening hebben van 16 tot en met 19 december hun jaarlijkse kerstactie ‘Seriousbusinessforchristmas’ georganiseerd. Als onderdeel van deze actie gingen ruim zestig studenten praktisch aan de slag via projecten van Present in de gemeenten Bronckhorst en Doetinchem. De studenten hebben tijdens de week een merkbaar verschil gemaakt achter de voordeur van mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Er werd geschuurd, geschilderd, opgeruimd, schoongemaakt, een schutting geplaatst en meegeholpen op zorgboerderij De Slangenburg. Ze hebben ervaren hoe het is om mee te helpen bij diverse vrijwilligersinitiatieven en hoe een paar uur van hun tijd een groot verschil kan maken in het leven van een ander.

Voordat de studenten aan de slag gingen, kregen ze tijdens een startbijeenkomst op maandag eerst informatie over Present en de verschillende projecten. Op dinsdag en woensdag ging een groep van vijf vervolgens aan de slag in de tuin van een alleenstaande vrouw in Zelhem. Ze werden hierbij geholpen en begeleid door een flexvrijwilliger van Present. Doordat ze weinig netwerk en financiële middelen heeft, kon ze deze klus niet zelf doen.

In Vorden heeft een groep van vijf studenten de woonkamer, keuken en trapopgang van een vrouw met een lichamelijke beperking geverfd. De bewoonster had samen met haar begeleider alles al afgedekt, zodat de studenten meteen konden beginnen. Op dinsdag hebben ze alle wanden en het plafond van de woonkamer en keuken geverfd. De dag erna hebben ze de klus afgemaakt en de trapopgang een nieuwe en frisse kleur gegeven. “Ik vond het fijn om iets moois voor iemand anders te doen”, liet een van de jongeren na afloop weten.

Lijkt het jou ook leuk om samen met vrienden, collega’s of klasgenoten andere mensen te helpen en ontmoeten en op deze manier Bronckhorst mooier en socialer te maken, meld je dan hier aan!