Vrijwilligers Present steken handen uit de mouwen

15 oktober 2020

Meerdere vrijwilligers hebben zich in de afgelopen maand ingezet voor iemand uit Bronckhorst via Present. Bij de uitvoering van de projecten houdt Present rekening met de op dat moment geldende maatregelen van het RIVM. “We hebben laatst een behangklus gedaan bij een alleenstaande vrouw. Dit is gedaan door een echtpaar, zodat ze makkelijk samen konden werken, laat Hilde Colenbrander, projectcoördinator van Present weten, “De vrouw was erg blij met de geboden hulp, ze gaf de vrijwilligers als dank voor de hulp een chocoladeletter”.

Twee andere vrijwilligers legden in het huis van een andere alleenstaande vrouw een laminaat vloer. Het laminaat lag al enige tijd te wachten op zolder, maar de vrouw kon dit zelf niet doen en had ook geen mensen in haar sociale netwerk die konden helpen. De begeleider  nam daarom contact op met Present. Resultaat een mooie vloer in keuken en gang. Bij een alleenstaande man met Parkinson ruimden vrijwilligers de zolder op. De zolder moest worden leeggeruimd vanwege de geplande renovatie van de woning. Colenbrander: “Vooral bij klussen binnen let ik erg op of het persé nu moet gebeuren of dat het kan worden uitgesteld. In dit geval moest dit nu gebeuren. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor verhuizingen. Met een klein groepje, beschermingsmiddelen en duidelijke afspraken over de RIVM richtlijnen is er gelukkig nog wel wat mogelijk.”

Naast binnen hebben vrijwilligers ook buiten een paar klussen geklaard. Bij een alleenstaande vrouw, ruimden ze de tuin op en planten ze Hedera in de tuin. De voortuin van een alleenstaande moeder werd eveneens opgeruimd en daarna kwamen de vrijwilligers een paar dagen later terug om in de voortuin worteldoek en boomschors te leggen, zodat de vrouw en dochters hun tuin makkelijker zelf kunnen bijhouden.

Mensen die iets voor een ander willen betekenen, kunnen ook nu aan de slag voor Present. Een Presentproject is meer dan een gezellig (team)uitje: het is werk dat nodig is en niet vanuit huis kan worden gedaan. Zo ziet de RIVM het zelf ook, hebben ze ons laten weten. Voor veel hulpontvangers is het een lastige periode. Een moment van aandacht of een tuin die winterklaar wordt gemaakt, is voor hen juist nu erg fijn. Lijkt het jou ook leuk om met een groep vrienden, collega’s of andere groep iets voor een andere Bronckhorster te betekenen? Meld je dan nu aan!