Verhalen

“Een kleine moeite maar een heel groot plezier”

“Een klein lichtpuntje voor een ander.” Dat was het motto waaronder Present Bronckhorst in de afgelopen decembermaand voor de vierde keer een kerstengel-actie hield. Veertien vrijwillige kerstengelen brachten een beetje licht bij evenzoveel inwoners van de gemeente Bronckhorst.

“Heel fijn” antwoord Joke Berendsen resoluut als haar gevraagd wordt hoe het is om een kerstengel te zijn. “Ik vind de kerstengel-actie een hele mooie actie. Kortdurend maar zeer waardevol.” De Hengelose kan de actie dan ook van harte aanraden. “Ja, dat zeker. Het is een kleine moeite maar een heel groot plezier.”

Hilde Colenbrander is projectcoördinator van Present Bronckhorst, dat als missie heeft een brug te slaan tussen vrijwilligers die iets te bieden hebben en mensen die daarmee geholpen kunnen worden. Zij legt uit: “Een vrijwilliger doet in de adventsperiode – de vier weken voorafgaand aan kerst – wekelijks iets voor een andere inwoner uit de gemeente. De ontvangers zijn aangemeld door hulpverleners en bewoners van de gemeente Bronckhorst.”

Kerstengel Joke Berendsen zegt hierover: “Wat je doet mag je zelf invullen. Dat kan bijvoorbeeld een bezoekje zijn of een kaartje sturen. Even een teken brengen van gezelligheid, van omkijken naar iemand. Het hoeft echt niets groots te zijn. Je mag ook zelf iets maken; ik heb een keer cake gebakken.”

De 56-jarige leerkracht aan de basisschool in Toldijk was gekoppeld aan een oudere ziekelijke plaatsgenoot. Ze deed voor de derde keer mee maar vond het toch weer spannend. Ze beschrijft hoe ze bij haar dorpsgenoot voor de deur stond met een kaarsje in de hand: “Ik zei: ik kom u een lichtje brengen in deze donkere tijd naar de kerst toe. Ik vertelde dat ik zijn kerstengel mocht zijn en dat ik hem ook de komende drie weken graag nog een keer wilde verrassen als zijn kerstengel. Of hij dat op prijs zou stellen? Hij schoot helemaal vol en zei “dit ontroert mij heel erg, wat raakt mij dit, dat u dit voor mij doet.” Dan denk ik, wat kun je met zoiets kleins voor iemand betekenen?”

“Ik ben op 30 december nog even geweest en toen had ik een oliebol meegenomen. Meneer zei: “Hoe lang ik geen oliebol heb gegeten…” Hij was er zo blij mee.” Binnenkort gaat ze nog een keer langs om koffie te drinken.

Ze is vast van plan ook komend jaar weer mee te doen. Zo staat de 70-jarige Toos Lenderink uit het buitengebied van Zelhem er ook in: “Het was voor mezelf ook een verrijking. Ik vind zelf altijd de decembermaand een beetje een moeilijke maand. Ik heb het idee dat heel veel mensen het moeilijk hebben. Als je dan met zo weinig toch iets goeds kunt doen dan doet het jezelf ook goed.”

Over de kerstengel-actie las ze in Contact. Ze kende Present van eerdere berichten in het huis-aan-huisblad. Het contact met haar plaatsgenoot was gemakkelijk gelegd: “Ik had eerst een kaart gestuurd met mijn telefoonnummer en wat de bedoeling van de actie was. We hebben een afspraak gemaakt en toen had ik een kleinigheidje meegebracht voor haar en ook voor haar dochter, die haar had opgegeven. We hebben een heel fijn en best wel intiem gesprek gehad. Dat klikte goed.”

“Aandacht krijgen paste niet zo bij haar, ze is meer iemand die klaarstaat voor een ander en zichzelf gauw een beetje aan de kant zet. En nu was ik er echt alleen voor haar en dat was goed.”

“Toen ben ik nog een keertje geweest. Ik had gevraagd of ze het leuk vond als ik haar voeten zou masseren. Ik heb vroeger gepedicuurd en ik mag dat graag doen, maar niet iedereen houdt ervan. Dat vond ze leuk. En ik zei: dan gaan we niet praten want dan gaat het weer over de familie en ik kom nu echt alleen voor jou. Ja, dat was echt fijn.”

Meer informatie over de activiteiten van Present is te vinden op de website https://stichtingpresent.nl/bronckhorst/