Verhalen

‘Het is mooi om bij te dragen aan levensgeluk”

LCG-ers knappen tuin op in Bronckhorst

“Gisteren had ik een heel bijzondere ochtend. Samen met een groepje collega’s hebben we in een paar uur een overwoekerde tuin in de gemeente Bronckhorst weer omgetoverd tot een begaanbare tuin.” Dit zegt een van de vrijwilligers van het Adviesbureau LCG. LCG is partner van Present. Elk jaar organiseert Present voor de medewerkers van dit bedrijf op meerdere locaties in de Achterhoek de ‘LCG-Doedag’. De hulpvragen worden daarbij aangedragen door zorgorganisaties, in dit geval MIEP Huishoudservice en Begeleiding. Dit waarborgt dat de hulp bij de mensen terecht komt die dit het hardst nodig hebben.
Deze keer kwam de hulp terecht bij een alleenstaande man die kampt met gezondheidsproblemen als gevolg van een hersenbloeding waardoor hij in een rolstoel zit. Hij vindt het heel vervelend dat het hem niet lukt om zijn tuin bij te houden en schaamt zich voor de verwildering.

Vier dagen spierpijn

De LCG-ers gingen aan de slag en werkten hard. Ze haalden de tuin helemaal leeg, zodat die nu weer opnieuw kan worden ingericht en mooi gemaakt. Er ging een aanhangwagen met grof vuil naar de stort en het groenafval werd verzameld op een grote hoop om later af te voeren. “Ik had vier dagen later nog spierpijn”, aldus een van de LCG-ers die ervan genoot om eens een dag niet met zijn hoofd maar met zijn handen te werken.

Een andere vrijwilliger zei: “Ik vind het heel mooi om op deze manier direct bij te dragen aan levensgeluk, niet alleen van de bewoner, maar ook van mijzelf en mijn collega’s. Het liet me ook weer inzien dat er altijd een verhaal achter zo’n overwoekerde tuin zit. Niemand ‘kiest’ ervoor om in zo’n situatie terecht te komen. Ik ben dankbaar dat ik bij een organisatie werk die zich met enige regelmaat inzet voor mensen met zo’n verborgen verhaal.”