Verhalen

Olbecon aan de slag voor Bronckhorsters

“Er was veel dankbaarheid. Wat fijn dat wij kunnen helpen om voor de kinderen een leefbare situatie te creëren.” Dit zegt een van de medewerkers van Olbecon betonconstructies. Onlangs zetten de medewerkers van dit bedrijf zich op een vrijdagmiddag als vrijwilliger in voor mede-Achterhoekers die wel wat hulp kunnen gebruiken.

Ze gingen in groepen op vier verschillende plekken aan de slag. Alles wat ze hoefden te doen was zichzelf en wat tijd beschikbaar  stellen. Present Bronckhorst organiseerde verder de hele dag. Zij deed dat samen met het sociaal team van de gemeente Brockhorst en de zorgorganisaties MIEP, Jij Bent Uniek en Urtica De Vijfsprong. Deze organisaties weten waar de hulp het hardst nodig is.

‘Veel voldoening’

De Olbeconners klaarden een veelheid aan klussen. Er werden een schutting geplaatst, muren en plafonds geverfd, houtwerk geschuurd en gelakt, plinten geplakt, rolgordijnen bevestigd etcetera. Ook werd er gewerkt in de tuin van een huis waar kinderen en tieners onder begeleiding wonen, zodat de kinderen in de toekomst in de beschutte tuin buiten kunnen spelen.

De hulpontvangers zijn zelf door lichamelijke of psychische beperkingen niet tot deze klussen in staat. Ook ontbreekt het ze aan financiële middelen en sociaal netwerk om het zelf uit te besteden. Maar door de vrijwilligers te verwennen met koffie en thee met wat lekkers en zelf de benodigde materialen te kopen, doen ze wel actief mee. En, vaak ook erg belangrijk, veel hulpontvangers leiden een betrekkelijk eenzaam bestaan en dan is aandacht en een gesprekje ook erg waardevol. Voor deze situaties is Present in het leven geroepen. Zij koppelt vrijwilligers aan mensen die zich zonder hulp net niet helemaal kunnen redden. Dat levert dankbare gezichten op en niet alleen bij de hulpontvangers. “Het is echt leuk om te doen en geeft veel voldoening om iets voor een ander te kunnen betekenen”, aldus een van de Olbecon-vrijwilligers. Zijn collega voegt er aan toe: ”Het was prima georganiseerd, alles was goed voorbereid, we konden direct aan de slag. Alleen jammer van het weer. Tsjonge wat een regen.” Tsja, Present kan niet alles organiseren.