Verhalen

Omzien naar elkaar! Doe je mee?

‘Het geeft zoveel voldoening om een ander te helpen’ dit zegt vrijwel elke vrijwilliger die zich via Present heeft ingezet voor een kwetsbare dorpsgenoot. En de hulpontvangers zijn dikwijls diep ontroerd en geraakt dat vreemden hen zomaar komen helpen. Zoals onlangs nog een alleenstaande vrouw op leeftijd die nu drie jaar in Nederland woont. Ze kent hier niemand, heeft weinig geld, geen vervoer, voelt zich erg alleen en gaat nu vanuit Hengelo verhuizen naar een seniorenflat in Doetinchem. Maar wie helpt haar daarbij? Present! Die organiseert groepen vrijwilligers die wat tijd en energie willen geven aan dorpsgenoten die het minder goed getroffen hebben. De hulpvraag kwam in dit geval binnen via Buurtplein. Present regelde vervolgens de vrijwilligers en de aanhangwagens om spullen naar de stort ofwel het nieuwe adres te brengen. Mevrouw is enorm dankbaar voor de belangeloze hulp van de vrijwilligers. Zij zorgde voor koffie en een lekkere lunch.

Dit is een voorbeeld van een praktisch project dat onlangs in Bronckhorst werd opgepakt. Jaarlijks organiseert Present in Bronckhorst ongeveer 70 van dergelijke hulpprojecten. Dat zijn niet alleen praktische projecten, maar ook sociale projecten waarbij ouderen of mensen met een beperking een gezellige ochtend of middag wordt geboden. Het kan dan gaan om spelletjes doen, samen koken en eten, wandelen, bloemstukjes maken etcetera. Gezelligheid, afleiding, aandacht, een praatje, samen wat moois maken, dat kan zoveel betekenen.

Achterhoeks naoberschap

Omzien naar elkaar, dat is wat Present mogelijk maakt. Achterhoeks naoberschap in een eigentijdse jas. De aanpak van Present is uniek. De vrijwilligers geven aan wat zij leuk vinden om voor een ander te doen: een tuin opknappen, schilderen, helpen met verhuizen, een vervuilde woning opruimen, of een sociaal project met ouderen of gehandicapten. Alles is mogelijk, want overal is een grote vraag naar. Vervolgens zoekt Present een bij het aanbod passende hulpvraag. Dat doet zij altijd samen met een zorgorganisatie, sociaal consulent van de gemeente of een woningbouwvereniging. Zo is gegarandeerd dat de hulp op de juiste plek komt.

Present is steeds op zoek naar groepen vrijwilligers voor praktische en sociale hulpprojecten. Het gaat daarbij om een eenmalige inzet onder professionele begeleiding. Je komt, doet wat je leuk vindt, maakt iemand blij, maar zit nergens aan vast. Nuttig en een leuke manier om vrienden of collega’s eens op een andere manier te leren kennen.

Ook zin om mee te doen?

Spreekt dit verhaal je aan? Lijkt het je ook leuk om samen met vrienden, collega’s of andere groep een kwetsbare dorpsgenoot te helpen met een praktische klus of sociaalproject? Neem dan contact op met Present en alles wordt voor je geregeld. De coördinator van Present Bronckhorst is Hilde Colenbrander, hilde.colenbrander@presentbronkhorst.nl of T 06 15136687. Of neem een kijkje op www.presentbronckhorst.nl.