Verhalen

Vrijwilligers knappen tuinen op aan de Hanekamp in Vorden

Als je tobt met je gezondheid, weinig geld hebt en weinig contacten, valt het niet mee om je tuin netjes te houden. Mensen schamen zich daar vaak voor en de hele straat krijgt er een wat treurige aanblik van. Daarom organiseerde Present onlangs opnieuw het project Sociaal Groen. Na Halle, Steenderen, Zelhem en Hummelo dit keer in Vorden. Het doel: samen met de bewoners en vrijwilligers tuintjes opknappen en de straat weer een fraai aanzien geven. Present organiseerde de ‘tuindag’ samen met ProWonen en de gemeente Bronckhorst.

Regen, zon, koffie, broodjes en bloembollen

Het project begon met flyers in de brievenbus van de bewoners aan de Hanekamp in Vorden. Ze werden daarmee geïnformeerd over het plan en opgeroepen mee te doen met de tuindag, hetzij als vrijwilliger of als hulpvrager die het niet lukt om zelf de tuin te onderhouden. Zes tuineigenaren maakten graag gebruik van het hulpaanbod. Die hulp kregen ze op een regenachtige zaterdag in november. Vrijwilligers gaven samen met bewoners, buren en vrijwilligers de tuinen een grondige ‘make-over’. Een vrijwilliger met hoveniersachtergrond maakte de plannen voor fraaie, biodiverse en onderhoudsarme tuinen. Het werd ondanks de regen een gezellige dag die heel toepasselijk eindigde met een zonnetje. Er werd een marktkraam ingericht in de straat waar buurtbewoners voor koffie zorgden en alle bewoners van de straat gratis bloembollen konden ophalen om nog meer kleur te geven aan hun tuinen. Stichting Welzijn Vorden zorgde tussen de middag voor een broodjeslunch voor alle vrijwilligers

Na een paar uur was de klus geklaard. Zes tuinen waren volledig vernieuwd en een paar tuintjes bijgewerkt. De straat ziet er nu weer heel anders uit! Ondertussen vonden veel mooie gesprekken plaats en werden veel nieuwe contacten gelegd. Met recht een sociale en groene dag met prachtig resultaat. Het komende jaar zal Present Bronckhorst de bewoners ondersteuning bieden bij het onderhoud van de tuinen.

Ook zin in een praktische klus? Spreekt dit verhaal je aan? Lijkt het je ook leuk om samen met vrienden, collega’s of andere groep een kwetsbare dorpsgenoot te helpen met een praktische klus? Neem dan contact op met Present en alles wordt voor je geregeld.