Karin Wagt per 01 april 2018 nieuwe voorzitter Present Eindhoven

29 maart 2018

Naast een fulltime baan is Karin Wagt jarenlang actief geweest in de politiek. De laatste 8 jaar zat ze namens het CDA in de gemeenteraad. Ondanks het feit dat ze de politiek zal missen, heeft ze het afgelopen jaar besloten om niet voor een derde termijn als raadslid te gaan, maar open te staan voor een nieuwe uitdaging waarin ze haar verbondenheid met inwoners en stad vorm kan geven. Een van deze nieuwe uitdagingen is haar start op 3 april als nieuwe voorzitter van Present Eindhoven. Daarmee is zij de opvolger van Jean Wiertz die vanwege zijn vertrek   bij het Eckart College op 1 januari 2018 gestopt is als voorzitter.

Karin Wagt: “Na mijn studie Politicologie in Nijmegen ben ik in Eindhoven komen wonen. Niet met de bedoeling om me er permanent te vestigen, maar als een mooie uitvalsbasis om te kijken wat de toekomst zou brengen. Ik merkte echter al snel dat Eindhoven een fijne stad is, waar je welkom ontvangen wordt. Een ruwe parel met een blanke pit: ik denk dat je in Eindhoven moet wonen om de schoonheid van de stad en haar inwoners te zien en te ervaren. In Eindhoven is mijn maatschappelijke carrière gestart, zijn mijn kinderen geboren, is de plek waar veel van mijn vrienden wonen en het is de stad waar ik me thuis voel. Daarom ben ik nooit meer weggegaan en woon ik er nog steeds met veel plezier.

Omdat ik het belangrijk vind om maatschappelijk actief te zijn om op die manier actief mijn steentje aan de maatschappij bij te dragen, heb ik mij ruim acht jaar geleden verkiesbaar gesteld als raadslid voor het CDA. Als raadslid heb ik altijd veel energie gehaald uit het contact met mensen en organisaties en geprobeerd een brug te vormen tussen de ambtelijke molens en de inwoners in de stad. Het raadslid zijn gaf mij veel voldoening. Toch vond ik het na acht jaar voldoende geweest. Ik werk fulltime als bestuurssecretaris bij een organisatie voor Primair Onderwijs (SKOzoK). Deze drukke baan en actief zijn als raadslid is in tijd moeilijk te combineren. Daarnaast is het goed als er in de politiek nieuwe mensen de kans krijgen om zich te verbazen over dingen en vol overgave te zorgen dat problemen in de stad aangepakt worden.

Inmiddels zijn mijn kinderen allebei wegens studie het huis uit. Dit en het wegvallen van de politiek zorgt dat er naast het werk tijd over blijft om me ook vrijwillig maatschappelijk in te zetten. De vraag van de vorige voorzitter, Jean Wiertz, of ik hem op wilde volgen als voorzitter van Present Eindhoven kwam daarom op het juiste moment. Ik kende Present Eindhoven al omdat ik als raadslid samen met collega politici al eens had deelgenomen aan een project dat door Present Eindhoven georganiseerd was. Wat mij aantrekt in Present Eindhoven is de manier waarop het vrijwilligerswerk vorm krijgt. Een manier die aansluit bij de moderne vrijwilliger, die naast zijn vele verplichtingen ook tijd wil maken voor vrijwilligerswerk maar geen structurele verplichtingen wil of kan aangaan. De bestuurlijke kennis en de ervaring die ik als raadslid heb opgedaan, neem ik graag mee bij de bezinning op de positie die Present wil innemen in het veranderde sociale domein. Ook de ervaring die ik vanuit mijn werk op onder andere communicatiegebied meeneem, zet ik graag in voor de realisatie van een toekomstbestendig Present Eindhoven. Ik hoop met mijn inzet bij te kunnen dragen aan veel plezierige en betekenisvolle ontmoetingen in projecten tussen hulpvragers en vrijwilligers in Eindhoven.”