Prentenboek ‘Het Coronabezoek’

3 december 2020

Met deze foto begon ons avontuur. De raamvisite. Iedere keer wanneer ik naar de foto kijk ontroert deze mij. Dichtbij en toch ver weg.  Geen aanraking, geen knuffel. Juist in deze tijd ontdek je hoeveel je de knuffels mist en nodig hebt. Vanuit deze ontroering ontstond een eerste idee over ons kinderboekje. Een boek dat niet beschrijft wat corona is en wat het doet maar de belevenissen vertelt van opa en oma met hun kleinkinderen. De verhalen zijn waar gebeurd en beschrijven de ontmoeting van opa Cees en oma Petra met hun kleinkinderen Tommie en Lova. Toen ik Marianne Smit benaderde of zij de illustraties bij de verhaaltjes wilde verzorgen was er geen twijfel. En zo begon ons avontuur, wat uiteindelijk leidde tot de uitgifte van ons prentenboek “Tommie en Lova, het coronabezoek”.

En wat blijkt… Het is niet alleen een leuk voorleesboek voor kinderen vanaf 4 jaar. Jonge lezers gebruiken het ook om zelf uit te lezen en jongere broertjes of zusjes voor te lezen. En ouderen gebruiken het prentenboek om het gesprek met hun kinderen over deze rare tijd te voeren. Zo speelt het boekje ook een rol in de verwerking van deze rare tijd voor veel kinderen.

We hebben al meerder media publicaties gehad tot in een landelijk dagblad toe. Ook pakken diverse organisaties het boekje op en gebruiken het voor lezers acties. Zo start vanuit Present Nederland op 14 december een activiteit waarbij ouderen in verzorgingshuizen uit ons boekje online worden voorgelezen. De ouderen in het verzorgingshuis ontvangen een boekje en worden op afstand onder het genot van iets lekkers en een kopje koffie door o.a. medewerkers/vrijwilligers van verschillende grote bedrijven uit Nederland voorgelezen. De hiervoor benodigde tablets zijn geschonken uit een foundation.  Een prachtig initiatief wat bij succes de komende maanden nog verder wordt uitgebreid.

Cees Hoogland
Medewerker financieel beheer en beleid
Present Eindhoven

Meer informatie: www.coronabezoek.nl