Corporaties versterken samenwerking Present

29 januari 2024

Afgelopen donderdag hebben Stichting Present Enschede en woningcorporaties Domijn, De Woonplaats en Ons Huis tijdens een feestelijke bijeenkomst een meerjarig samenwerkingsconvenant ondertekend.

De drie corporaties zien een grote meerwaarde in de samenwerking met de stichting, die praktische hulp biedt bij mensen die te maken hebben met ziekte, armoede en eenzaamheid. De hulp die Present biedt, vindt veelal plaats bij huurders van woningen van een van de corporaties. Er was al sprake van een nauwe samenwerking tussen de corporaties en Stichting Present. Met dit convenant wordt hieraan een vervolg gegeven en deze wordt geïntensiveerd.

De meerwaarde in de samenwerking ligt vooral in het feit dat bij ieder project van Present een ontmoeting tot stand komt tussen de vrijwilligers en de bewoner. De werkzaamheden worden zoveel mogelijk door de vrijwilligers en bewoners samen opgepakt. Door samen aan de slag te gaan vindt er een ontspannen en gelijkwaardige ontmoeting plaats en komt de bewoner (weer) in zijn of haar kracht te staan.

Al vanaf 2006 groeit het werk van Stichting Present gestaag. In 2023 hebben 1.593 vrijwilligers zich via de stichting ingezet, op in totaal 262 adressen in Enschede. Er zijn 1.706 Enschedeërs bereikt.

Afgelopen donderdag waren zowel alle wijkbeheerders en -consulenten als de projectleiders van Present aanwezig, zodat ze elkaar konden ontmoeten onder het genot van koffie met gebak.

Het convenant werd ondertekend door Jan Joosten (voorzitter Present), Wendy Berkel en Robin Schoemaker (Domijn), Rixt Wibiër (De Woonplaats) en Tom Jacobs (Ons Huis). Zij ontvingen het certificaat Maatschappelijk Betrokken Organisatie.

Foto’s: Chantal van der Burgt