Samenwerking Vakschool Het Diekman

18 november 2021

In september 2021, aan het begin van het schooljaar, zijn Present Enschede en Vakschool Het Diekman een bijzondere samenwerking aangegaan. Leerlingen uit het derde jaar voeren gedurende 12 weken iedere week een Present-project uit. Op deze manier doen de leerlingen praktijkervaring op en maken ze tegelijkertijd kennis met het doen van vrijwilligerswerk. Vakschool het Diekman wil op deze manier een maatschappelijke bewustwording bij de leerlingen aanwakkeren.

De leerlingen uit het praktijkonderwijs doen in het derde jaar een Begeleide Externe Stage (BES-stage) onder begeleiding van een vakdocent. Door met Present samen te werken doen de leerlingen op allerlei werkgebieden ervaring op, omdat ze iedere week op een ander adres aan de slag gaan. De ene week wordt er een tuin opgeknapt, op een volgend adres moet er worden behangen, gesausd of moet het huis worden opgeruimd.

De projecten vinden plaats onder de naam Jong Present, het programma dat Present ontwikkelde in het kader van Maatschappelijke Diensttijd (MDT). Jongeren zetten zich tijdens hun maatschappelijke diensttijd (MDT) vrijwillig in voor een ander en kunnen tegelijkertijd hun interesses en talenten ontdekken.

[sb-custom-gallery]