Verhalen

Leerlingen Vakschool helpen alleenstaande moeder

In januari is een nieuwe groep leerlingen van Het Stedelijk Diekman gestart met het doen van een serie van 12 projecten. Via Jong Present, het MDT– jongerenprogramma van Stichting Present, geven ze hun Begeleide Externe Stage (BES) vorm. Iedere week voeren ze een praktisch project uit om de leefomgeving bij een Enschedese inwoner op te knappen en hem/haar verder te helpen. De leerlingen worden begeleid door hun docent Manfred Stevens die hen de kneepjes van het vak leert.

Zo hebben ze al een tuin opgeknapt voor een bewoner die geen netwerk heeft en het zelf niet kan omdat hij kampt met een chronische ziekte. Ook hebben ze een woning opgeruimd voor een alleenstaande meneer die opgenomen moest worden in een zorginstelling. En deze derde keer hebben de leerlingen een alleenstaande moeder geholpen die noodgedwongen moest verhuizen. Ze heeft geen netwerk in Enschede en ook financiële middelen ontbreken.

Het is fijn dat deze jonge mensen via Stichting Present praktische ervaring opdoen, mensen mogen ontmoeten en tegelijkertijd meer ontdekken over het helpen van mensen in de Enschedese samenleving!

Foto’s: Chantal van der Burgt