Verhalen

Navigators op bezoek bij vluchtelingen

Vier studenten van Navigators Studentenvereniging Enschede hebben een deel van de middag doorgebracht met vluchtelingen die op dit moment verblijven op de Vliegbasis van Vliegveld Twente. De meeste vluchtelingen die hier verblijven, komen uit Syrië en Jemen en hebben een langdurige en gevaarlijke reis via meerdere landen achter de rug.

Bij binnenkomst in de enorme grote hal waren tientallen vluchtelingen en ook veel kinderen aanwezig. Al snel werd duidelijk dat het vooral een praatje zeer op prijs werd gesteld: de vluchtelingen wilden hun verhaal kwijt en vonden het erg fijn om contact te hebben met mensen van buiten de opvang. Slechts een deel sprak Engels waardoor communicatie lang niet met iedereen kon plaatsvinden. Door de hulpverlening ter plaatse werden we in contact gebracht met vluchtelingen die redelijk Engels spraken en ook als tolk konden fungeren. Het moeilijkst vinden de bewoners het niets doen en het lange wachten op de juiste papieren.

Desondanks zijn ze blij om in Nederland te zijn. Al pratende kwamen de studenten er achter dat er binnen de groep vluchtelingen heel veel kennis en vaardigheid aanwezig is. Vaak werd gevraagd of wij iets voor hun konden betekenen. Ook wilden velen graag wat vrijwilligerswerk doen. Aan het eind was het dan ook prachtig te zien dat er vanuit de studenten e mail adressen werden uitgewisseld om toch structureel hier eens met bepaalde groepen iets over af te spreken.

Kortom: alleen al onze aanwezigheid werd, getuige de vele geschudde handen (en boxen of high-five’s met kinderen) zeer op prijs gesteld.