Nieuws

Bewoners Trekker knappen gezamenlijk hofje op in samenwerking Present Heerenveen, stichting TIJD en WoonFriesland

24 juni 2024

Bewoners van de Trekker in de wijk Nijehaske in Heerenveen hebben zaterdag 22 juni in samenwerking met de stichting Present Heerenveen, de stichting TIJD en woningcorporatie WoonFriesland het hofje achter hun woningen vergroend. Dat betrof een pilotproject, die later dit jaar een vervolg krijgt.

In een dag tijd zijn er ongeveer 300 stoeptegels verwijderd bij het hofje dat tot zaterdag louter bestond uit tegels. Daarvoor in de plaats zijn 5 groenperken aangelegd en zijn twee zitbankjes gestapeld van de tegels. Dat laatste gebeurde in samenwerking met vrijwilligers van de stichting TIJD, die het stapelen deden in de geest van Louis Le Roy, de grondlegger van de ecokathedralen in Heerenveen-Midden en Mildam. Ook zijn van de tegels twee insectenhotels gemaakt.

Voorafgaand aan het project dat valt onder sociaal tuinieren van de stichting Present Heerenveen, werden de bewoners geïnformeerd om samen hun hofje te vergroenen en elkaar op die manier beter te leren kennen. Dat die aanpak werkt bleek, want bij het project zelf hielpen de hele dag door omwonenden enthousiast mee waardoor het hofje aan het einde van de dag volledig gereed was tot groot enthousiasme van de omwonenden.

,,Dat het zo mooi zou worden en zo snel zou gaan, hadden we niet verwacht. Het hofje lijkt nu ineens ook een stuk groter en is een mooie ontmoetingsplek”, klonk het dan ook enthousiast.

De bedoeling van het project zelf is dat het later dit jaar en de komende jaren op meerdere plekken in de gemeente Heerenveen wordt uitgevoerd in samenwerking met de diverse partijen en woningcorporaties, zodat er wordt gewerkt aan vergroening en dat er een lint van mini Le Roy-tuintjes ontstaat.

Bij het project zelf is ook de duurzame tuinvrouw Meintje Jonkman uit Oudehorne betrokken, terwijl groencentrum GreenSales uit Balk de beplanting levert tegen een zeer gereduceerd tarief.