Verhalen

Maatschappelijke dienstverlening door brugklassers van het RVEC

Het Roelof Van Echten College vindt het belangrijk dat leerlingen ook buiten de schoolmuren leren. Ze hebben daarom Present Hoogeveen ingeschakeld om voor alle leerlingen van HAVO/VWO een vrijwilligersklus te organiseren. Op 29 februari en 1 maart waren de brugklas-leerlingen aan de beurt.

Wat een verschil maakten zij in een dagdeel tijd voor veel inwoners van de gemeente Hoogeveen. De klussen waren van sociaal of praktische aard. En we kunnen jullie vertellen; er is veel plezier gemaakt! Hieronder kun je lezen welke projecten er zijn uitgevoerd.

ONKRUID WIEDEN

Er kwam een hulpvraag van iemand waarvan haar tuin een doorn in het oog was. Door omstandigheden kon mevrouw het zelf niet doen. Ook niemand in het netwerk. Gelukkig waren deze leerlingen van het Roelof Van Echten College bereid om te helpen. De tuin lag er weer netjes bij. Mevrouw blij en de leerlingen hebben lol gemaakt.

In samenwerking met Optimaal Leven Team Drenthe GGZ.

VOORJAARSSCHOONMAAK

Een balkon bij Weidesteyn Treant moest opgefrist worden: schoonmaken, vegen, tuinset klaar zetten. Leerlingen van Roelof Van Echten College klaarden de klus, en Weidesteyn is klaar voor het voorjaar!

SCHILDERSCLUB bij TREANT BILDERDIJK

‘Kunnen jullie nog hulp gebruiken bij een activiteit binnen jullie organisatie?’ Ja, was het antwoord van Bilderdijk / Treant. Deze 3 leerlingen van het Roelof Van Echten College boden ondersteuning bij de schildersclub. Dankjullie wel hiervoor!

AAN DE KLUS OP EEN ZORGBOEDERIJ

Een hele groep bikkels van het Roelof Van Echten College hebben meegeholpen op een zorgboederij om de oude containerplaats te vernieuwen met materialen die zijn hergebruikt. Samen met de bewoners en begeleiding van Gaia Zorgdiensten werd er in weer en wind afgebroken en opgebouwd. Tussendoor tijd om ook de dieren te verzorgen. Hier is hard gewerkt en ook lol gemaakt.

HELPEN BIJ DE MANNENMIDDAG

5 leerlingen van het Roelof Van Echten College boden ondersteuning en deden samen spelletjes met bewoners en dagbesteders van de NNCZ @Woonzorgcentrum Beatrix Hollandscheveld. Gezelligheid kent geen tijd!

Kan een afbeelding zijn van 2 mensen, kinderspeelgoed en tekst

BANKSTEL NAAR DE STORT

Deze vijf stoere mannen, brugklassers van Roelof Van Echten College hielpen een mevrouw die heel graag van haar oude bankstel en andere rommel af wilde. Zij had geen vervoer en geen hulp. Deze jongens tilden (en soms rolden) vol goede moed alles uit de tuin, en in de bus van Henk Mulderij Financieel Advieskantoor die we mochten lenen.  Geen fotobeschrijving beschikbaar.

In samenwerking met @stichting_cosis

BINGO

Leerlingen van het Roelof Van Echten College mochten helpen bij de Bingo. In samenwerking met Vanboeijen werd dit een geslaagde middag. Dankjulliewel!

Kan een afbeelding zijn van 3 mensen, studerende mensen, tafel, boek en tekst

BINGO

Er werd fanatiek bingo gespeeld in Het Korenhuis Hoogeveen . Leerlingen van het Roelof Van Echten College hielpen de bewoners hiermee. Het Thema was China. Tussen de middag werd er heerlijk chinees buffet gegeten. Kan een afbeelding zijn van gemberkoekje

HOERA, VERHUIZEN!?

Zonder hulp is een verhuizing eigenlijk niet te doen. Onze hulpvrager had geen hulp, en haar hulpverlener meldde haar aan – misschien kunnen jullie wat betekenen? Hoe mooi dat we nét een heleboel brugklassers van het @Roelof Van Echten College konden inzetten om te helpen met sjouwen, poetsen, kasten in elkaar zetten, en zelfs de tv installeren (laat dat maar aan de pubers over). De voorbereiding van de verhuizing, het schilderen en behangen van wanden en plafonds, was al gedaan door een gespreksgroep van @VBG De Brug Hoogeveen. En het vervoer was mogelijk door de bus van onze partner Henk Mulderij Financieel Advieskantoor

De hulpvrager zei: ik ga dit nooit vergeten, en krijgen die kinderen hier ook een cijfer voor? Van mij krijgen ze een 10! Kan een afbeelding zijn van busje en tekst

Dus, ja, het werd alsnog een feestje!

PANNENKOEKEN BAKKEN

Er kon heerlijk gesmuld worden bij Stichting Philadelphia Zorg. Leerlingen van het Roelof Van Echten College gingen pannenkoekoeken bakken voor de bewoners. Om voor een grote groep pannenkoekoeken te bakken is er normaal eigenlijk geen tijd. Daarom was dit een mooi initiatief. Bedankt dames! Kan een afbeelding zijn van 4 mensen

MEELOPEN BIJ KINDCENTRUM KRULEKOARE

Deze leerlingen van het @roelofvanechtencollege liepen mee op kindcentrum de Krulekoare (van @stichting_cosis ). Meekijken wat daar gebeurt, en meehelpen waar mogelijk. Een mooie ervaring voor hen, dank voor jullie inzet! Kan een afbeelding zijn van 4 mensen

GYM MET OUDEREN

Bij Wzc Beatrix wordt regelmatig een beweegactiviteit voor ouderen aangeboden. Brugklassers van het @Roelof Van Echten College deden tijdens hun maatschappelijke dienstverlening-dag mee. Heel gezellig. We hebben ook de foto’s nog maar vanwege de privacy plaatsen we die hier niet. Kan een afbeelding zijn van 1 persoon

EEN LAST VAN JAREN

Onze hulpvrager vertelde dat hij sinds het overlijden van zijn moeder heel veel spullen in zijn huis en tuin had staan. Dat zorgt voor veel stress en prikkels, maar hij wist niet meer hoe hij er doorheen moest komen. Leerlingen van het Roelof Van Echten College en hun docent kwamen te hulp. Een zware klus, al die bankstellen waren volgezogen met water en niet al te schoon meer. Maar na drie grote karladingen richting de stort, is zijn tuin leeg, en een grote last van zijn schouders.  Geen fotobeschrijving beschikbaar.

In samenwerking met Voois

BINGO EN CREATIEVE MIDDAG

Bilderdijk / Treant had de hulpvraag om te helpen bij een bingo en bij een creactieve middag. Leerlingen van Roelof Van Echten College stonden hier voor open. Geen van de leerlingen was hier al eens binnen geweest. Een rondleiding was dus geen overbodige luxe. Bedankt voor jullie inzet! Kan een afbeelding zijn van 2 mensen, telefoon, tafel, binnenshuis en tekst

LOGEERHUIS

In het gezins/logeerhuis van @stichting_cosis worden kinderen tijdelijk opgevangen. Zoals ze zelf zeggen: “Om jou als ouder of verwant te ontlasten, kan jouw kind of jongere terecht bij ons logeerhuis. Hier bieden wij begeleiding die zoveel mogelijk aansluit op de behoeften en mogelijkheden van jouw kind.”

Leerlingen van het Roelof Van Echten College liepen en hielpen een middag mee in het logeerhuis. Kan een afbeelding zijn van slaapkamer en schuifdeur

FRIESE OCHTEND

Groot feest bij NNCZ locatie De Vecht in Hoogeveen. Het Thema was Friesland. Er werd het elfstedentochtspel gedaan. 11 spellen waarbij leerlingen van het Roelof Van Echten College hielpen. De bewoners mochten hun stempelkaart vol maken. Een plakje suikerbrood en uiteraard een Unoxmuts mochten niet missen deze ochtend. Jong en oud samen brengen. Het was een succes!

REDDENDE ENGEL

Stichting de Reddende Engel doet goed werk voor minima in Hoogeveen. Zo verzamelen ze o.a. kleding, speelgoed en meubilair om weer uit te delen. Maar de garagebox waarin dat opgeslagen was, was intussen heel erg onoverzichtelijk geworden. Leerlingen van het Roelof Van Echten College haalden de garagebox leeg, sorteerden, zochten uit en hielpen mee om orde te scheppen in de spullen. Kan een afbeelding zijn van tekst

SPELLETJES, WANDELEN EN NAGELS LAKKEN IN DE WESTERKIM

Leerlingen van het Roelof Van Echten College waren met zn 20-en in @Woonzorgcentrum de Westerkim aanwezig om een spelletjesochtend te organiseren, en om te wandelen met bewoners die graag een frisse neus wilden halen. Ook was er een groepje leerlingen die klaar zaten voor handmassages en nagels lakken. Wat een verwennerij! Kan een afbeelding zijn van 5 mensen