Verhalen

Projectendag Roelof van Echtencollege – examenleerlingen

Het Roelof Van Echten College vindt het belangrijk dat leerlingen ook buiten de schoolmuren leren. Ze hebben daarom Present Hoogeveen ingeschakeld om voor alle leerlingen van HAVO/VWO een vrijwilligersklus te organiseren. Op 16 november waren de examenleerlingen aan de beurt.

Wat een verschil maakten zij in een dag tijd voor veel inwoners van de gemeente Hoogeveen

Zo hielpen 20 leerlingen bij het schoonmaken en netjes maken van het 3,5 kilometer lange beweegpad in het centrum van Hoogeveen. Zo kunnen veel inwoners van Hoogeveen weer genieten van het pad, en van de oefeningen die op de fris schoongemaakte tegels staan.
Deze 8 leerlingen bakten voor de bewoners van het Jannes van der Sleedenhuis locatie de Kaap heerlijke appelflappen. Een lekkere verrassing voor de bewoners. 🍎🍏🍎
2 leerlingen liepen een ochtend mee op het kinderdagverblijf Prokino, een locatie van Cosis. Wederzijds plezier, want de leerlingen oriënteren zich op het werken met kinderen, en de kinderen vonden het heel interessant, twee meiden op bezoek.
Bij Treant Olde Kinholt was er een gezellige activiteit, waar een dansgroep optrad. Vier leerlingen van het RVEC hielpen bij het koffie & thee schenken.
Deze 4 leerlingen en hun docent deden goed werk voor een hulpvrager die er fysiek slecht aan toe is. Zijn tuin kon hij niet bijhouden, en inmiddels was het gevaarlijk om naar zijn eigen voordeur te lopen vanwege alle rommel op de stoep. Maar na een paar uur was het boven zijn en onze verwachting veranderd. Dankbaar werk, een heel dankbare hulpvrager!
Het logeerhuis van Cosis vangt kinderen voor kortere of langere tijd op. Twee leerlingen hielpen mee bij de middagactiviteiten. “dit is echt mijn ding” zei één van de leerlingen, die ook van plan is om later met kinderen te werken.
Daar gingen ze, 20 leerlingen van het Roelof Van Echten College met bewoners van de Westerkim die graag naar buiten gaan, even naar de markt, even een frisse neus. “Even” is niet zo makkelijk als je rolstoelgebonden bent, maar met zoveel helpers lukt het alsnog!
Bij Weidesteyn Treant hadden ze een fakkeltocht in de planning. Niet alle bewoners zijn even vaardig om fakkels te knutselen, dus 2 leerlingen hielpen mee. De knutselactiviteiten waren overdag op een stralende dag, maar misschien verschijnt hier later nog wel een foto van de fakkeltocht!

Deze leerlingen van het @Roelof Van Echten College gingen op hun projectdag op 16 november meelopen en meehelpen bij kinderdagcentrum de Krulekoare, een locatie van @stichting_cosis waar kinderen met een beperking of ontwikkelingsachterstand worden opgevangen en geholpen. Een mooie gelegenheid voor de jongeren om een kijkje in de keuken te nemen, en voor Cosis om hun werk onder de aandacht te brengen van mogelijke nieuwe medewerkers. Ze staan tenslotte voor hun eindexamen. Een positieve ervaring voor iedereen!

Bewoners van de Zeeheldenbuurt hebben vaak weinig mogelijkheden om hun grote afval weg te brengen. De gemeente/opbouwwerkers komen hun daarom tegemoet om afvalcontainers in de wijk te zetten waar men dan hun afval in kwijt kwan. 20 Leerlingen van het Roelof Van Echten College hielpen door in de hele wijk afval op te halen en naar de containers te brengen. Zo wordt de wijk schoon en leefbaar gehouden.

Deze 3 heren en hun docent hielpen een oudere dame wiens tuintje niet zo groot is, maar de last is des te groter. Ze kan het zelf niet meer omdat ze nauwelijks kan lopen. Maar na 2 uurtjes buffelen door deze groep, was de tuin weer netjes en klaar voor de winterslaap.

In NNCZ woonzorgcentrum Beatrix in Hollandscheveld wordt regelmatig een schildermiddag georganiseerd. Én een mannenmiddag. Op de projectdag van het Roelof Van Echten College waren vijf leerlingen welkom om bij het schilderen te helpen en mee te doen, en 5 jongens mochten aansluiten bij de mannenclub. “Kunnen jullie klaverjassen? Nee? Dan leren we je dat wel!”

TUIN OPKNAPPEN

Een meneer met zeer veel gezondheidsproblemen had een verwaarloosde tuin. Gras te hoog, struiken die nodig gesnoeid moesten worden, en buxus die opgevreten was door de motten. Deze groep leerlingen en hun docent knapten met vereende krachten de tuin weer op.

Een creatieve middag in een woonzorgcentrum vereist wel wat voorbereiding, omdat het ouderen niet altijd meer lukt om alle priegelwerkjes te doen. Vijf jongeren hielpen daarom in de voorbereiding van de crea middag bij Bilderdijk / Treant , en daarna ook bij de activiteit met de ouderen.

Groen maakt gelukkig, is de slogan van een hoveniersbedrijf in Hoogeveen. Helemaal waar, totdat je zelf je tuin niet kunt bijhouden en het een zorg, en een ergernis wordt. Gelukkig wilden 5 jongeren en hun docent op de projectdag helpen, zodat de tuin voorlopig weer op orde is.

Bij het Jannes vd Sleedenhuis locatie de Vecht was een gedichten- en verhalenwedstrijd. 10 jongeren kwamen meedoen en helpen. Het voordragen bleek voor de meesten toch een brug te ver, maar helpen met koffie en thee schenken, dat lukte zeker!

Kinderboerderij de Beestenboel is een werklocatie voor mensen met een beperking. Deze leerlingen van het Roelof Van Echten College hielpen een ochtend mee op hun vrijwilligersprojectdag.

En zo kwam er een einde aan een bijzondere dag, waarin heel veel goeds is gedaan door heel veel leerlingen. Volgend jaar volgen alle andere leerjaren van HAVO VWO!