Aanmelden als...

Ontdek hoe waardevol het is om samen met vrienden, collega’s of je gezin een ander te ontmoeten en te helpen.

aanmelden ALS GROEP

Wil je je tijd en talent graag zinvol inzetten? We hebben verschillende mogelijkheden voor je.

aanmelden ALS Individu

Word Fannoot

Het werk van Present groeit! Vind jij het ook belangrijk dat steeds meer mensen in Purmerend het vanzelfsprekend vinden naar elkaar om te zien? Neem dan een aandeel in Present.

Steun ons als Fannoot

Nieuw: Present voor gezinnen!

Present voor gezinnen

MEER NIEUWS >>

CULTUURVERSCHILLEN EN TAALPROBLEMEN ….

Als Presenter kom je bij mensen uit heel verschillende culturen. Heel verfrissend, maar de taal die er dan vaak nog bij hoort maakt het soms best moeilijk. Zo belde onze vaste (Syrische) vrijwilliger Issam voor een schilderklus aan bij een alleenstaande (Vietnamese) moeder die voor het eerst een woning had gekregen. En zo’n vreemde man die je niet kan verstaan laat je dan natuurlijk niet binnen … Issam was een half uurtje te vroeg maar werd buiten keurig opgevangen door een (Nederlandse) buurvrouw en was even later druk in gesprek met een andere (Syrische) buurtbewoner.

Onze groepenbegeleider Bert kwam keurig op tijd en al snel waren ze samen binnen aan het werk. Tijdens dat werk worden de taalproblemen ruimschoots gecompenseerd door positieve cultuurverschillen. Als je iets komt brengen of komt doen ontkom je er niet aan: je MOET iets eten en drinken. Zo ook hier: Bert’s poging met stokjes te eten werd enorm gewaardeerd. Mevrouw heeft hem uiteindelijk maar geholpen en bijna gevoerd, want anders was hij niet meer aan verder klussen toegekomen. Heel mooi. Wat gastvrijheid kunnen wij best nog wat leren.

1 month ago

CULTUURVERSCHILLEN EN TAALPROBLEMEN ….

Comment on Facebook

Smakelijk eten bert

EHBO voor MOEDERS
Zaterdag 13 april is de eerste EHBO training geweest voor alleen vrouwen. Afkomstig uit Syrië, Irak, Rusland en zelfs Nederland met in elk geval één ding gemeen: ze zijn allemaal MOEDER, met kindertal variërend van 1 tot 8. De training is speciaal gericht op baby's en kinderen. Zaterdag de 20ste gaan ze weer verder en krijgen ze ook een mooi certificaat.

EHBO voor MOEDERS
Zaterdag 13 april is de eerste EHBO training geweest voor alleen vrouwen. Afkomstig uit Syrië, Irak, Rusland en zelfs Nederland met in elk geval één ding gemeen: ze zijn allemaal MOEDER, met kindertal variërend van 1 tot 8. De training is speciaal gericht op babys en kinderen. Zaterdag de 20ste gaan ze weer verder en krijgen ze ook een mooi certificaat.

De training wordt gegeven door het Rode Kruis, georganiseerd in samenwerking met Clup Welzijn en financieel mogelijk gemaakt door de Odd Fellows. Nuttig voor de moeders en tegelijk voor hen ook weer nieuwe contacten en een verbreding van hun netwerk. Mooi project.Image attachment

DIACONALE ACTIE PGP VOOR PRESENT PURMEREND

De diaconie van de Protestantse Gemeente Purmerend van de Taborkerk houdt elk jaar onder haar leden een actie voor een goed doel. In 2018 was Present Purmerend de gelukkige. Vorige week kregen we de opbrengst van deze actie op onze rekening gestort: 2295 € !!!

Geweldig. Kunnen we erg goed gebruiken en zijn we heel blij mee.

Alle goede gevers en natuurlijk de diaconie van de PGP heel hartelijk bedankt.

DIACONALE ACTIE PGP VOOR PRESENT PURMEREND

De diaconie van de Protestantse Gemeente Purmerend van de Taborkerk houdt elk jaar onder haar leden een actie voor een goed doel. In 2018 was Present Purmerend de gelukkige. Vorige week kregen we de opbrengst van deze actie  op onze rekening gestort: 2295 € !!!

Geweldig. Kunnen we erg goed gebruiken en zijn we heel blij mee.

Alle goede gevers en natuurlijk de diaconie van de PGP heel hartelijk bedankt.

HIGH TEA in de MOLENTOCHT

Ook dit jaar wilden de mensen van het Beraad van Kerken weer graag een project doen voor Present. Deze keer werd het een High Tea voor de bewoners van de 3 Tulpenhofjes van Verzorgingstehuis De Molentocht. De medewerkers van het tehuis hadden allerlei heerlijks klaargemaakt en de mensen van het Beraad zorgden dat de bewoners naar de zonnige binnentuin kwamen en verwend werden met een feestelijke lunch. Goede contacten. Fijn om te doen. Ook het opruimen achteraf was met zoveel mensen snel gebeurd.

Toch al een extra drukke dag voor iedereen daar, want toen Present kwam ging een hele stoet “GELE HESJES” net weg (Geen protestdemonstratie, maar kinderen van de basisschool uit die buurt die voor Palmpasen bij de bewoners waren langs geweest). Petje af voor de inzet van het personeel. Ook de versierde Paastafel stond al klaar.

REACTIE VRIJWILLIGERS NA SCHOONMAAKKLUS

Niet alleen de mensen die we helpen zijn blij met wat Present doet, ook voor de vrijwilligers betekent het iets als ze zo bezig kunnen zijn. Hieronder de terugkoppeling die we kregen na een behoorlijk zware schoonmaakklus.

“We hebben heel veel kunnen doen, zelfs z’n kamers boven nog een beetje gezelliger en logischer ingericht. Het feit dat hij aangaf dat hij dit zetje nodig had om het zelf weer op te pakken geeft me een voldaan gevoel.

Inderdaad: je komt mensen tegen in heel wonderlijke situaties. Mijnheer slaapt al heel lang op de bank in de huiskamer omdat hij (na twee inbraken) bang is voor inbrekers. Als je die bank dan ziet…. je kunt er niet eens languit op liggen, er lagen een paar kussens op en een plaid. We hebben nog geprobeerd om hem zover te krijgen dat hij weer boven in bed ging slapen, maar dat wilde hij beslist niet.

Met vriendelijke groet en tot de volgende klus zal ik maar zeggen, Tiny”

Gerda en Tiny, bedankt !!

Na afloop zag het er allemaal heeeel anders uit dan op de foto's ...

REACTIE VRIJWILLIGERS NA SCHOONMAAKKLUS

Met vriendelijke groet en tot de volgende klus zal ik maar zeggen, Tiny”

Gerda en Tiny, bedankt !!

Na afloop zag het er allemaal heeeel anders uit dan op de fotos ...Image attachment

Vrijwilliger "“Onze tijd was goed besteed. We hebben letterliJk en figuurliJk ruimte in iemands leven mogen creëren!”"