Nieuws

Hoe word je Homies?  

23 januari 2023

Aan de hand van het verhaal van familie De Vries nemen we je mee hoe wij werken bij Homies!

Familie De Vries* bestaat uit Marijke (45 jaar), Hans (46), Levi (15) en Lotte (10). Ze zetten zich al op diverse fronten in om de wereld een stukje mooier te maken en willen graag ook als gezin samen wat doen. Via de basisschool van Lotte krijgen ze informatie over ‘Homies’. Ouders kunnen niet op de geplande informatieavond; maar na het bekijken van de website bellen ze met Wiljon (een van de drie Homies-coördinatoren van Present). Na een telefonische kennismaking en uitleg overlegt het gezin; ja, dit past bij ons! Wiljon komt bij de familie De Vries thuis. Tijdens de intake wordt er van alles gevraagd: Wat vinden jullie leuk om te doen? Wat zijn jullie sterke kanten? Wat zijn jullie valkuilen? De coördinator probeert op die manier een zo helder mogelijk beeld van het gezin en hun aanbod te krijgen. Marijke geeft aan: ‘We hebben best een druk leven met werk en sport; maar we kunnen best een extra kind mee uit school nemen. Op donderdag kan een kind ook best wel mee-eten.’ Een kind in de basisschoolleeftijd vinden ze dan het beste passen. Of het een jongen of een meisje is maakt niet uit. Lotte geeft aan dat ze het wel leuk zou vinden als het een jonger kind is. Of anders het liefst een meisje.  

Wiljon gaat aan de slag. Welke hulpvragen zijn er binnengekomen? Hulpverleners van diverse maatschappelijke organisaties weten Present te vinden en leggen anonieme hulpvragen voor. Zit daar een vraag bij voor een kind in de basisschoolleeftijd dat een keer per week uit school mee kan?  

Helaas .. genoeg hulpvragen die hieraan voldoen.  

Wiljon belt met het gezin en legt twee hulpvragen voor; een meisje van acht jaar op dezelfde school als Lotte of een jongen van vier jaar op een school in de naastliggende wijk. Het gezin overlegt met elkaar; op dezelfde school komt wel heel dichtbij. En een jongen van vier; eigenlijk wel leuk weer een kleuter in huis. Met dit gezin willen ze kennismaken.  

Wiljon belt met de betrokken hulpverlener van Kees, de jongen van vier jaar. Zij vertelt over het gezin De Vries. Wat ze leuk vinden om te doen en wat hun aanbod is. De hulpverlener overlegt met de ouders van Kees en vertelt hun over het aanbod. Best lastig voor de ouders van Kees nu het concreet wordt. Willen ze echt vreemden in hun gezin toelaten; kunnen ze die hulp accepteren? Ze besluiten dat ze in ieder geval wel willen kennismaken met de familie De Vries. 

Het plannen van een gesprek is een uitdaging. Het gaat om de ontmoeting tussen de ouders van Kees en de familie De Vries maar Present en hulpverlening zijn ter ondersteuning (en voor de zorgvuldigheid van het proces) ook aanwezig. In dit geval zitten de kinderen van beide gesprekken er nog niet bij. Ouders spreken met elkaar en ontdekken een gezamenlijke interesse voor klassieke muziek. Het klikt; een overleg tussen ouders is goed mogelijk. Ze spreken af dat vader een keer op zaterdag met Kees langskomt. Zo kunnen de kinderen ook met elkaar kennismaken. Na de eerste onwennigheid gaat Kees lekker spelen met de oude duplo van Levi en Lotte. Vader heeft er wel vertrouwen in en ook familie De Vries heeft er zin in. Ze maken samen de afspraak dat Kees komende tijd elke donderdagmiddag uit school gehaald wordt door Marijke en dan na het eten weer thuisgebracht wordt. Soms komt vader hem halen bij de familie De Vries.  

Present houdt contact met gezin De Vries en begeleidt hen waar nodig.  

* I.v.m. de privacy is dit een gefingeerd verhaal gebaseerd op de werkelijkheid van diverse vrijwilligers en hulpontvangers. Alle namen (m.u.v. Wiljon) zijn verzonnen.