Acties

Doe je mee aan onze zomerpakkettenactie? – Aanmelden hulpverleners

Begeleid jij gezinnen die weinig te besteden hebben en bij wie een leuk zomerpakket heel welkom zou zijn? Lees dan hieronder goed door hoe het werkt en hoe je jouw cliënten aan kunt melden.

Het zomerpakket

Het pakket wordt samengesteld door vrijwilligers die het leuk vinden iets te doen voor een gezin dat het financieel niet breed heeft. Deze vrijwilligers melden zich aan via onze website.

De waarde van het pakket hangt af van het budget van de vrijwilliger, we communiceren € 50,- als richtlijn, maar het kan ook wat meer of minder zijn. De inhoud? Denk dan aan bonnen voor ijsjes, een activiteit, zomerspeelgoed, leuke tijdschriften etc. Het kan ook zijn dat de vrijwilliger een gezamenlijke belevenis in het pakket stopt voor het gezin zoals samen voetballen, samen picknicken, samen een uitstapje maken etc.

Wanneer een gezin en vrijwilliger door ons gematched zijn, kan de vrijwilliger contact met jou opnemen om te bespreken wat leuk en passend zou zijn voor dit specifieke gezin.

Het is de bedoeling dat de vrijwilliger het pakket tussen 5 juli en 14 juli persoonlijk bij het gezin langs brengt zodat er een echt contactmoment met het gezin is. Mits zowel het gezin als de vrijwilliger hier beide voor open staan natuurlijk. Dit in afstemming met jou als hulpverlener.

Goed contact met jou is belangrijk

Goed contact tussen jou en de vrijwillige samenstellers is van belang voor het slagen van deze actie. De vrijwilligers stellen hun privétijd en eigen geld beschikbaar voor jouw cliënten. Het contactmoment tussen jouw cliënt en de vrijwilliger (bij het langsbrengen) heeft echt een meerwaarde. Voor jouw cliënt kan het positief zijn te ervaren dat er mensen zijn die zomaar iets aan hen geven en voor de vrijwilligers is het waardevol om uit zijn of haar eigen bubbel te stappen en te ervaren wat er in Hilversum speelt aan armoede etc. Hierdoor kijken ze mogelijk met andere ogen naar hun omgeving en worden ze gestimuleerd om zich (meer) in te zetten voor mensen die hiermee geholpen zijn. En dát is precies de missie van Stichting Present!

Wat vraagt de zomerpakkettenactie van jou als hulpverlener?

We vragen vooral wat tijd en aandacht van jou als hulpverlener. Hoe meer gezinnen je op geeft, hoe meer tijd dit van je zal vragen! Houdt hier rekening mee bij het aanmelden van gezinnen en bedenk welke tijdsinspanning voor jou realistisch is. Als richtlijn geven we maximaal 12 gezinnen per hulpverlener aan. Concreet gezien zal het wat tijd vragen om:

– Het aanvraagformulier in te vullen (per gezin)

– Af te stemmen met de vrijwilliger: Nadat het gezin en de vrijwilliger gematched zijn zal de vrijwilliger je wellicht gaan bellen om nog wat meer informatie te vragen over het gezin zodat ze echt een pakket kunnen samenstellen dat bij het gezin past én om te bespreken of en wanneer ze het pakket kunnen langsbrengen.

– Indien nodig aanwezig te zijn wanneer de vrijwilliger het pakket komt brengen of het pakket zelf bij een buurthuis op te halen en bij het gezin af te geven als de vrijwilliger of het gezin liever geen direct contact hebben.

Zomerpakket aanvragen voor één of meerdere cliënten

Vul vóór 21 juni dit formulier in voor elk gezin . Doordat je geen herleidbare gegevens invult, is dit AVG-proof. We vragen je om het aanmeldformulier zo uitgebreid mogelijk in te vullen met de gegevens van de kinderen (jongen/meisje en leeftijd) en tips mee te geven aan de vrijwilliger qua hobby’s en interesses van de gezinsleden. Hoe meer details hoe beter, dan kan het echt een pakket op maat worden!

Wij matchen de gezinnen en vrijwilligers aan elkaar. Vervolgens kan de vrijwilliger die gekoppeld is aan jouw cliënt tussen 26 juni en 5 juli rechtstreeks contact met je opnemen om af te stemmen wat er in het pakket kan komen en wanneer ze het pakket persoonlijk kunnen langsbrengen in de periode tussen 5 en 14 juli. Misschien biedt de vrijwilliger aan om iets persoonlijks met het gezin te doen (uitstapje, picknick). Het is goed om af te stemmen of dit iets is voor het betreffende gezin. Dit alles afstemmen kost wat van je tijd.

Belangrijk

Als je nu al weet dat je tussen 26 juni en 5 juli (deels) op vakantie bent o.i.d, zou je dan een vervanger willen regelen die ook op de hoogte is en die kan schakelen met de samenstellers?

De afgelopen jaren hebben we ongeveer 55-75 matches kunnen maken. Je mag zoveel gezinnen opgeven als je wilt maar houd er bij het aanmelden van je cliënten rekening mee dat iedere client een tijdsinvestering van je vraagt qua afstemming met de samenstellers van de pakketten!

De waarde van het pakket kan heel verschillend zijn, het is daarom handig om op het verlanglijstje ook kleine wensen te zetten.

Om de actie qua grootte beheersbaar te houden, kunnen alleen gezinnen/alleenstaanden met kinderen (max. 21 jaar) worden aangemeld, dus helaas geen alleenstaanden/1 persoonshuishoudens.

We weten nooit van tevoren hoeveel vrijwilligers zich aanmelden en hoeveel mensen we dus blij kunnen maken met een zomerpakket. Beloof je cliënten dus nog niets!

Klik hier om één of meer gezinnen aan te melden!