Acties

Zomerpakkettenactie Informatie voor vrijwilliger

De zomer kan niet meer stuk

Wat fantastisch dat je erover nadenkt om een zomerpakket samen te stellen!

Hieronder geven we alvast wat praktische info en tips. Lees dit helemaal door voordat je het formulier hieronder invult.

Tijdpad, samenstellen en langsbrengen

• Je opgeven voor de zomerpakketten actie kan tot en met 21 juni 2024 door het invullen van het onderstaande formulier. Hierna sluit de inschrijving en gaan we je koppelen aan een gezin.
  • In de week van 24 juni ontvang je de details van het gezin en de contactgegevens van de hulpverlener die dit gezin heeft opgegeven
  • Je hebt dan ongeveer 10 dagen (tot 5 juli) de tijd om het pakket samen te stellen. Voor vragen over het gezin kun je contact opnemen met de hulpverlener. De hulpverlener doet dit naast zijn/haar reguliere werk dus het duurt soms even om de hulpverlener te pakken te krijgen. Neem daarom zo spoedig mogelijk contact op.
  • Als je het leuk vindt het pakket zelf langs te brengen bij het gezin kan dit tussen 5 en 14 juli (of in overleg op een ander moment). Als je het fijner vindt het pakket bij een verzamelplek af te geven kan dit op een aantal momenten in de eerste en tweede week van juli. De hulpverlener brengt jullie pakket dan naar het gezin.

Waarmee vul je een pakket

• We gaan uit van een pakket ca. € 50,-. Meer mag altijd en minder natuurlijk ook: Jouw budget is leidend. Het is wel heel fijn als je dit op je aanmeldingsformulier aangeeft zodat we er rekening mee kunnen houden wanneer we je aan een gezin gaan koppelen: als je meer wilt geven kunnen we je aan een groter gezin koppelen dan wanneer je rond de € 50,- wilt geven.
  • Je krijgt tips van de hulpverlener over de hobby’s en interesses en eventuele wensen van het gezin zodat je je pakket hierop kunt afstemmen.
  • Cadeau/waardebonnen zijn altijd leuk.
  • Een gezamenlijke belevenis (mits jullie én de ontvanger dat allebei leuk vinden), zoals samen naar de speeltuin, samen buitenspelletjes doen of samen picknicken kan erg gewaardeerd worden!
  • In eerdere jaren hebben mensen ook via sponsoring van bijv restaurants, een zwembad of een speeltuin leuke uitjes aan hun gezin kunnen aanbieden. Misschien is dit voor jou ook een optie?

Persoonlijk langsbrengen, waarom eigenlijk?
In al onze Present projecten staat de ontmoeting tussen hulpontvanger en hulpgever centraal. In de zomerpakketen actie ligt dit net iets anders maar moedigen wij een ontmoeting nog steeds van harte aan. Het kan bijdragen aan het doorbreken van een sociale barrière en het contact kan voor zowel jou als vrijwilliger als voor het gezin zeer betekenisvol zijn. Het is aan jou om te bepalen of je het leuk vindt je pakket zelf langs te brengen en het gezin te ontmoeten of dat je het pakket liever ergens af geeft. In dat geval zorgt de hulpverlener dat het pakket bij het gezin komt.

Naar wie gaan de zomerpakketten? Informatie over de doelgroep
Present werkt in alle gevallen samen met hulpverleners die in kunnen schatten waar een zomerpakket een mooie aanvulling is. Bij deze gezinnen speelt vaak meer dan alleen weinig geld, zoals gezondheidsproblemen en/of is er sociale problematiek. Bij een ontmoeting zorgt de hulpverlener ervoor dat het contact voor jullie goed verloopt, maar het is voor jou als samenstellers goed je er van tevoren bewust van te zijn dat je in aanraking kunt komen met mensen die misschien anders reageren dan je gewend bent.

Doe je mee? Vul het (korte) formulier in!

Meer doen met Present?

Wil je meedoen aan andere ontmoetingsprojecten? Je kunt je aanmelden als individu of als groep, klik op aanmelden.

Heb je een (andere) vraag over stichting Present? Ga naar ons contactformulier