Impact van Present Hilversum opnieuw vergroot

31 mei 2022

Voor de vierde keer op rij is Present Hilversum erin geslaagd meer Hilversummers te betrekken bij de beweging van mensen die er voor elkaar willen zijn. In het coronajaar 2021 heeft Present Hilversum maar liefst 143 ontmoetingsprojecten kunnen realiseren. 558 vrijwilligers waren daarin actief voor 749 hulpontvangers. Dit staat te lezen in het jaarverslag dat onlangs is gepubliceerd.

De vliegende start die Present Hilversum in 2018 maakte, gaat onverminderd voort. Dankzij steun van de Gemeente Hilversum, diverse fondsen, bedrijven, organisaties, kerken en donateurs zijn er verbindingen gelegd met diverse maatschappelijke organisaties die in Hilversum actief zijn en konden groepen vrijwilligers worden begeleid bij het helpen van mensen in de knel.

Creatieve vormen

“Ondanks de coronamaatregelen heeft Present Hilversum in 2021 meer projecten dan ooit georganiseerd waarbij eenzaamheid werd doorbroken en de helpende hand werd geboden aan mensen die in armoede leven of door corona nog meer op achterstand raakten”, aldus Joep Mourits, voorzitter van Present Hilversum. “Daarbij werd gezocht naar creatieve vormen. Zo kwamen jongeren met ouderen in contact door op ramen te tekenen, gingen buurtbewoners aan de slag met het opknappen van tuinen en werden er door kleine groepen mensen in afzonderlijke kamers muren geschilderd. Ook is Present Hilversum gestart met het project ‘friend4friend’. Dit project verbindt jonge Nederlanders en jonge nieuwkomers tussen de 16 en 27 jaar voor een half jaar aan elkaar met als doel: ontwikkelen door samen doen. Dit alles gebeurde onder aanvoering van een enthousiast en hardwerkend team van professionele medewerkers en vaste vrijwilligers. Dat stemt tot grote dankbaarheid.”

Omzien naar elkaar

Present Hilversum, actief sinds 2018, is een van de 73 lokale stichtingen binnen Present Nederland en wil een beweging op gang brengen in Hilversum waarbij steeds meer mensen het vanzelfsprekend vinden om naar elkaar om te zien. Dit gebeurt door een brug te slaan tussen mensen die iets te bieden hebben en mensen die daarmee geholpen kunnen worden, in de vorm van praktische hulp en sociale ontmoetingsprojecten.

raamtekenen in 2021