Ons eerste project!

23 oktober 2018

Hoe één dag voor een nieuw begin zorgt!

Op een regenachtige zaterdag in september gaan zeven twintigers aan de slag met een groot klusproject. In een woning waarin een gezin komt wonen ontbreekt het aan laminaat of vloerbedekking en het is duidelijk dat de muren ook een likje verf kunnen gebruiken.

De vrijwilligersgroep kent elkaar van de Grote Kerk en wil graag iets voor andere mensen doen. En deze groep is ambitieus; ze willen graag flink de handen uit de mouwen steken voor mensen die de hulp echt goed kunnen gebruiken. Het huis waarin ze klussen is dan ook niet zomaar een huis, maar het de nieuwe woning van een Syrisch gezin dat binnen afzienbare tijd van een asielzoekerscentrum naar deze kale woning moet verhuizen. Het gezin bestaat uit een moeder die in een rolstoel zit en haar tiener zonen, die sinds een half jaar in Nederland zijn. Het gezin is bekend bij Vrijwilligerswerk en Stichting Aandacht Helpt. Zij dienden dan ook een hulpvraag in bij Stichting Present Hilversum en zorgden ervoor dat het gezin de nodige laminaat en verf aanschaften.

De bijzondere dag begint in de woonkamer van het nieuwe huis. Nu liggen er nog stapels laminaat en staan er grote emmers verf en oogt de woonkamer verder ijzig en kaal. De vrijwilligers en de jongens van het gezin verzamelen zich in het midden van de kamer. De jongens spreken nog gebrekkig Nederlands, maar hun ogen spreken grote dankbaarheid uit. Er wordt een rondleiding door het huis gegeven en de taken worden verdeeld; er valt namelijk veel werk te verzetten. Om het laminaat in een slaapkamer te leggen dienen twee zware schuifdeuren verwijderd te worden. Daarnaast moeten de muren schoongemaakt worden, voordat er geschilderd kan worden. Gretig gaat de groep samen met de jongens aan de slag. De sfeer zit er goed in en er wordt hard doorgewerkt.

In de middag komt de buurtcoördinator van de Gemeente Hilversum langs. Ze heet de jongens welkom in hun nieuwe wijk en informeert of ze praktische vragen hebben. Daarnaast vertelt ze iets over het buurtcentrum, waar verschillende activiteiten voor jongeren worden georganiseerd. Er ontstaat een grote glimlach op het gezicht van de broers als zij dit horen.

Er wordt muziek opgezet en een paar vrijwilligers hebben professionele zaagapparatuur uit hun auto gehaald die ze ook bij hun werk gebruiken. En zo wordt de begane grond en eerste verdieping binnen een mum van tijd van laminaat voorzien en ogen de muren weer fris wit. Aan het eind van de dag kijken de vrijwilligers en de jongens om zich heen. De koude en kale woning is veranderd in bewoonbaar nieuw thuis voor het gezin. De broers zijn de vrijwilligers ontzettend dankbaar en nodigen hun uit om na de verhuizing te komen eten.

Het is een mooi resultaat van het allereerst project van Stichting Present Hilversum. Zo vormt de dag niet alleen een nieuw begin voor dit gezin dat al zoveel heeft meegemaakt, maar ook het begin van een nieuwe maatschappelijke organisatie in Hilversum. Stichting Present Hilversum is van start!