Nieuwe bestuursvoorzitter bij Present

15 juni 2017

Bert Berghoef volgt Gertjan van der Molen op als voorzitter van Present Winterswijk en Doetinchem. Dhr. Berghoef was hiervoor burgemeester van de gemeente Aalten en heeft veel bestuurlijke ervaring. Hij is van mening dat een rol binnen Present ‘op zijn lijf geschreven is’. Er is nog een bestuurswissel aanstaande: pastoor Peter Ambting vertrekt ter emigratie naar Amerika, naar een opvolger wordt nog gezocht.

Met ingang van dit jaar is Present ook actief in Winterswijk met enthousiaste ondersteuning van Gemeente Winterswijk en lokale instellingen. Hiermee werd een stap gezet om Present Achterhoek te realiseren, een intens verlangen van het bestuur. Present wil diverse Present ‘satellieten’ binnen de gemeenten in de Achterhoek creëren. Dat betekent dat naast Winterswijk en Doetinchem in alle gemeenten in de Achterhoek een stichting gestart zal worden. Het streven is dat minimaal 50% van de gemeenten binnen de Achterhoek in 2025 is gerealiseerd. Al deze ‘satellieten’ zijn enerzijds autonoom en anderzijds vallen ze onder het centrale bestuur van Present Achterhoek.

Eén van de Achterhoekse wethouders: “Het mooie van Present is dat het naar twee kanten werkt. Je helpt mensen die hulp nodig hebben en ondersteunt hierin de gemeente om deze situaties meer op orde te krijgen. Anderzijds breng je mensen samen die elkaar normaal gesproken niet zouden ontmoeten: de vrijwilligers en hulpvragers.”

Present helpt mensen die wel wat hulp kunnen gebruiken, mensen in armoede, sociaal isolement of gebrekkige gezondheid. Zo hielpen onlangs een aantal flex-vrijwilligers een alleenstaande mevrouw, door depressieve klachten lukte het haar niet om haar huis en tuin op orde te houden. Door deze praktische hulp kan zij de draad hopelijk weer oppakken samen met haar hulpverlener.

Lijkt het u ook leuk om een keer praktische hulp te verlenen aan iemand die dat goed kan gebruiken? Informeer dan bij Present Winterswijk naar de mogelijkheden.