Vier’n en deurgaon: 100ste project Present Winterswijk

12 april 2019

We hebben woensdag 10 april ons 100ste project gevierd onder de noemer ‘Vier’n en deurgaon’. Tijdens een feestelijk bijeenkomst werd erbij stilgestaan hoe Present in Winterswijk mensen bij elkaar heeft gebracht, op weg heeft geholpen en een brug gevormd tussen vrijwilligers en mensen die hulp kunnen gebruiken. “Daar hebben we wel uw hulp bij nodig”, sprak de voorzitter van Present Winterswijk, Bert Berghoef de aanwezigen toe, “Voor ons voortbestaan zijn we naast alle vrijwilligers afhankelijk van bijdragen van de gemeente, bedrijven, kerken, scholen en overige instanties, kortom van u”.

Tijdens de viering werd aan de hand van interviews met betrokkenen de impact van de Presentprojecten uitgelegd. Zo vertelde Monique Zwinenberg van GGNet, wat het voor een cliënt van haar heeft betekend dat zijn huis helemaal was opgeruimd nadat hij terugkwam vanuit een opname. “Doordat hij niet terugkwam in de chaos, kon hij ook echt een nieuwe start maken. Hij vond het ook erg fijn dat de vrijwilligers hem echt als mens zagen en niet alleen als iemand met een psychische stoornis”. De ontmoeting tussen de vrijwilligers en degene die ze helpen, is altijd onderdeel van een Presentproject. “We willen de vrijwilligers echt kennis laten maken met de hulpontvanger, een unieke ontmoeting creëren en een brug slaan tussen mensen”.

Erik Dannenberg, voorzitter van Present Nederland en voorzitter van Divosa, sloot hierop aan met een bevlogen presentatie over ‘Welke samenleving willen we zijn’. Een samenleving waarbij we mensen in hokjes plaatsen en labelen en buiten de maatschappij plaatsen of één waarin we samen optrekken en iedereen zijn eigen kennis, kunde en talent kan gebruiken en delen met anderen. “Present Winterswijk werkt mee aan deze laatste samenleving en zorgt er voor dat mensen worden gezien en bijvoorbeeld weer contact met de buren krijgen, omdat hun tuin eindelijk is opgeruimd”.

De viering werd vervolgens afgesloten met een zelfgeschreven lied en een toost op de toekomst “Vier’n, maar het wark mot deurgaon”. Tijdens de borrel konden de ruim zestig aanwezigen nog napraten over hoe in Winterswijk een mooiere samenleving kan worden bereikt.

Foto’s: Giovanni Tunzi