Vrijwilligers Present knappen weer tuinen op

11 juni 2020

Flexvrijwilligers Leo en Gerrit van Present Winterswijk hebben in juni een tuin opgeknapt van een alleenstaande man die begeleiding krijgt vanuit stichting Hier. Zijn tuin was verwaarloosd en hij vond dit heel erg vervelend, maar kon de klus zelf niet oppakken doordat hij een lichamelijke beperking heeft en geen familie of vrienden die hem bij deze klus konden helpen. “Mijn cliënt was erg te spreken over de inzet van de vrijwilligers en natuurlijk over het eindresultaat. Hij heeft de dag als zeer positief ervaren”, liet zijn begeleider van Hier na afloop weten.

De vrijwilligers knapten de tuin in vier dagdelen op. Ze hebben de voortuin en achtertuin opnieuw bestraat, onkruid, oude stronken en coniferen verwijderd, struiken gesnoeid en het dak van een schuur gerepareerd. De buurman stelde betontegels beschikbaar voor het bestraten.

Normaal doet Present dit soort klussen met een grote groep in één dag, maar door de richtlijnen van het RIVM is dit nu niet mogelijk. Omdat het juist nu belangrijk is dat de tuin een fijne plek is om even in te kunnen ontspannen, gaan de vrijwilligers van Present met een aantal aanpassingen toch aan de slag. Zo wordt er gewerkt in groepen van maximaal drie personen, zodat ze 1,5 meter afstand van elkaar kunnen houden.

De vragen om hulp van vrijwilligers hebben zich de afgelopen maanden opgestapeld bij Present. Doordat alle inzet van groepen vrijwilligers moest worden stopgezet door de maatregelen tegen het COVID-19 virus, zijn er veel tuin- en klusprojecten blijven liggen en er ook nog bij gekomen. Een aantal vrijwilligers ziet het nu weer zitten om iets op te pakken. Dat is fijn, want de mensen die de hulp goed kunnen gebruiken, zijn erg blij dat ze geholpen worden. Daarnaast hebben de hulpontvangers van Present vaak geen of weinig netwerk. Contact door het raam met een lach en een zwaai is dan heel betekenisvol!

Wil jij ook iets betekenen voor iemand anders en een andere Winterswijker blij maken met een opgeknapte tuin? Neem dan contact met ons op.