Verhalen

B&W steekt de handen uit de mouwen voor alleenstaande vrouw

‘Het was een mooie ontmoeting en een leuke middag.’ Dit zeggen burgemeester en wethouders van Winterswijk. Onlangs zetten zij zich in voor het project Sociaal Groen van Present. Zij hielpen een alleenstaande vrouw in Winterswijk die weinig geld heeft en met gezondheidsproblemen kampt. Ze was niet in staat zelf haar tuin op te knappen en daar schaamde ze zich voor. “Mensen zullen wel denken, ‘als de tuin zo verwaarloosd is, zal daar ook wel een verwaarloosd persoon wonen’”. Met een mooie tuin hoopt ze op betere verbinding in de buurt. De hulpvraag kwam bij Present via Woningbouwvereniging De Woonplaats, en zij hebben ook bijgedragen aan het geheel.

Een geolied team

Het college van B&W werd door mevrouw hartelijk welkom geheten. “We vonden het fijn om vooraf met mevrouw een kop koffie te drinken en haar verhaal te horen”, aldus burgemeester en wethouders. Het project heet immers Sociaal Groen. Het gaat niet alleen om het opknappen van tuinen, maar ook om de ontmoeting van hulpgever en hulpontvanger. Dit is de missie van Present: bruggen bouwen tussen mensen die wat te geven hebben en mensen die een steuntje in de rug goed kunnen gebruiken.

Aan deze middag was het nodige vooraf gegaan. Eerder hadden flexvrijwilligers de tuin al leeggehaald en een nieuwe schutting geplaatst. B&W had de eer om het project af te ronden met het aanleggen van de nieuwe tuin. Het ontwerp daarvoor was kosteloos gemaakt door hovenier Jan Bent van Hoveniersbedrijf Wenninkhof, een vaste partner van Present. Hij was deze middag ook aanwezig om instructies te geven en uit te leggen hoe waardevol een biodiverse tuin is. B&W werkte als een geolied team. Met de nodige humor werd de nieuwe beplanting aangelegd en werden enkele staptegels geplaatst. Mevrouw is erg blij met haar fraaie vernieuwde tuin. Present helpt haar de komende periode nog met onderhoud. Daarna, als de planten volgroeid zijn, is de tuin vrijwel onderhoudsvrij.