Verhalen

Hechte vrijwilligersgroep zoekt uitbreiding

“Meehelpen aan een betere toekomst”

De voldoening die het geeft en de gezelligheid met elkaar. Dat noemen Mariejan Wientjes, Yvonne van der Meer en Henny Wiegerinck als belangrijkste drijfveer voor hun vrijwilligerswerk. Ze zijn alle drie actief voor Present Winterswijk, een lokaal opererende organisatie die vrijwilligers en hulpvragers bij elkaar brengt.

De drie Winterswijkers vertellen enthousiast over hun werkzaamheden. Die lopen uiteen van het opknappen van verwaarloosde tuintjes, schilderen van een of meer kamers, opruimacties in verwaarloosde woningen, kleine verhuizingen en dergelijke. Het verzoek om hulp komt altijd vanuit maatschappelijke en hulporganisaties. Een coördinator van Present doet een intake, beoordeelt hoe en door wie welke hulp geboden kan worden en maakt samen met de hulpvragende organisatie een plan voor de uitvoering. De vrijwilligers worden in dit proces regelmatig gevraagd te helpen bij de inventarisatie. Er zijn nu ongeveer acht actieve ‘flexvrijwilligers’ in Winterswijk en uitbreiding is gewenst. Flexvrijwilligers zitten niet vast aan vaste dagen of momenten, maar bepalen zelf wanneer ze ingezet willen worden.

Vrijheid

Mariejan, Yvonne en Henny zijn erg te spreken over de gestructureerde aanpak en over de vrijheid die vrijwilligers ervaren. Dat je niet op voorhand vastzit aan bepaalde dagen vinden ze een groot pluspunt. Activiteiten duren doorgaans ook maximaal twee dagen.
Mariejan: “De briefing is ook heel goed. Je weet precies waar je aan toe bent. Eerst krijg je een berichtje, bijvoorbeeld over een schilderklus, waar je al op kunt reageren. En als het rond is dan krijg je een keurig overzicht van het probleem en wat er nodig is. Ik vind dat het werk ontzettend goed wordt voorbereid.”

Henny vertelt hoe hij startte als vrijwilliger: “Toen ik in 2019 met pensioen ging wist ik: stilzitten is erg lastig voor mij. Ik kwam bij Present terecht en na een gesprekje was het al gauw klaar. Mensen helpen, mensen een plezier doen daar heb ik zelf het meeste plezier van. Dat vind ik gewoon heel erg leuk.” Hij schat het aantal activiteiten waar hij aan meedoet op zo’n twintig per jaar.

Veelzijdigheid

Mariejan zegt op de vraag wat het werk haar zelf brengt: “Ik ben graag praktisch bezig en ik zie dat we wat bereiken, wat het dan ook is: een tuin mooi maken of een kamer opruimen, een huis leegmaken… Je ziet als je even bezig bent dat er orde in de zaak komt. We zijn lekker bezig en doen het met zijn allen.”

Een kracht is de veelzijdigheid van de groep. Yvonne zegt hierover: “Het vult elkaar mooi aan. Ik ben niet van de tuinen en je moet me niet vragen een kamer te behangen maar ik kan wel goed organiseren.” Henny, met een bouwkundige achtergrond, is meer van de technische kant.

Henny zegt op veel acties waar hij bij betrokken was trots te zijn. Wat hem nog heel goed bijstaat is een project dat voor een Syrische mevrouw is uitgevoerd. Uiteindelijk zijn er wel vijf vrijwilligers bezig geweest om van een bijna kale woning een thuis te maken.

Mariejan is nog steeds onder de indruk van de verhuizing van een vrijgezelle man, wiens vader overleden was, naar een project voor begeleid wonen. Ook moest de oude woning ontruimd worden. “Dan zie je de onmacht van iemand en dat ontroert me dan wel. Dat huis was uitgewoond, ongezellig en akelig. Hij kwam terecht in een prachtige kamer en dan denk ik: zo’n man bloeit helemaal op. Meehelpen om iemand een betere toekomst te geven, dat vond ik wel iets moois.”

Yvonne denkt terug aan een project een paar jaar geleden: “Ik was nog niet zo lang bij Present toen de coördinator vroeg om te helpen met een groep jongeren van het Graafschap College uit Groenlo. Dat was zo bijzonder, hoe die jongens en meiden betrokken waren… Het was zo leuk om met hen te werken, dat is mij altijd bijgebleven.”

Wie meer informatie wil over vrijwilligerswerk voor Present Winterswijk kan terecht bij coördinator Natasja te Linde, natasja.te.linde@presentwinterswijk.nl of T 06 14 74 73 45.

Foto en tekst: Ton van Vroonhoven