Verhalen

‘Heel fijn om dit voor een ander te doen’

LCG-ers knappen tuin op in Winterswijk

‘Fijn om de handen uit de mouwen te steken voor mensen die het minder makkelijk hebben dan wij”, zegt een van de medewerkers van het Adviesbureau LCG. Samen met enkele collega’s maakten zij van een voortuin met veel geel zand en tegels in Winterswijk weer een fraaie groene plek om van te genieten. LCG is partner van Present. Elk jaar organiseert Present voor de medewerkers van dit bedrijf op verschillende locaties de ‘LCG-Doedag’. De adressen worden daarbij aangedragen door zorgorganisaties of, zoals in dit geval, de woningbouwvereniging De Woonplaats. Dit waarborgt dat de hulp bij de mensen terecht komt die dit het hardst nodig hebben. In dit geval een alleenstaande moeder met drie kleine kinderen. Gebrek aan geld en netwerk maakt dat zij niet zelf in staat is haar tuin te op te knappen.

Mooie ontmoetingen

Deze dag was onderdeel van het project Sociaal Groen, waarbij voortuinen worden vergroend en duurzaam aangeplant. Bij het opknappen van tuinen in Winterswijk voor kwetsbare gezinnen werkt Present samen met Jan Bent van Hoveniersbedrijf Wenninkhof. Jan maakt gratis ontwerpen voor het opnieuw inrichten van de tuinen, zorgt dat alle benodigde materialen en planten aanwezig zijn en is tijdens de dag aanwezig voor het geven van instructies.

Bij Present-projecten gaat het niet alleen om de praktische hulpverlening, maar ook om de ontmoeting. Die ontmoeting tussen hulpgevers en hulpontvanger was hier ook weer mooi. Mevrouw hielp mee voor zover ze dat kon en had zelfgemaakte soep klaar staan voor de LCG-ers.  En zij hadden op hun beurt, vooruitlopend op de officiële intocht Sinterklaas-snoepgoed voor de kinderen meegenomen.

“Het is telkens weer mooi om te doen”, aldus een van de vrijwilligers. “En voor ons een lekkere afwisseling van ons dagelijks werk. Normaal zijn we alleen met ons hoofd bezig, nu konden we lekker onze handen vuil maken”.