Verhalen

Hulpontvangers worden hulpgevers!

‘Wij hebben ervaren dat een hulpontvanger ook een prima hulpgever kan zijn.’ Dit zegt Helen Baarslag, manager van HIER. Haar organisatie verleent hulp aan mensen in hun maatschappelijk functioneren. Het doel is dat mensen weer volwaardig en zelfstandig mee kunnen doen in de samenleving. Het project dat HIER onlangs startte samen met Present past goed bij dat doel. De komende anderhalf jaar gaan deelnemers van HIER in Winterswijk vier tuinen onderhouden die eerder door vrijwilligers van Present zijn opgeknapt.

Die opgeknapte tuinen vallen onder het Present-project Sociaal Groen, waarin vrijwilligers tuinen opknappen voor mensen die daar vanwege gezondheidsproblemen, geldgebrek en geen netwerk zelf niet toe in staat zijn. Maar nadat die tuinen zijn opgeknapt, moeten ze uiteraard worden onderhouden. En dat karwei pakken nu de deelnemers van HIER op. Met regelmaat gaat een medewerker van HIER met een groepje cliënten langs de tuinen. ‘Daarbij is voor onze klanten niet alleen het werk nuttig, maar ook de gesprekken die zij hebben tijdens het werk zijn erg waardevol. Het levert andere gesprekken op dan wanneer je tegenover elkaar aan een tafel zit’, vertelt de begeleider van HIER.

Als start van de samenwerking tussen Present en HIER hebben deelnemers van HIER afgelopen voorjaar ook zelf een tuin aangeplant in het kader van Sociaal Groen. De bedoeling is dat HIER en Present hun samenwerking langdurig gaan voortzetten.

Helen Baarslag: ‘Het is een fijne heel effectieve samenwerking met korte lijnen. Veel mensen in mijn omgeving zeggen wel eens dat wij mooi werk hebben. Dat is zo. Iets betekenen voor een ander geeft veel voldoening. Om dat zelf te ervaren kan ik iedereen aanraden om eens een Present-project te doen .’