Verhalen

Meet&Connect Junior: “Je leert veel over hoe anderen naar de wereld kijken”

Vorige week rondden 22 leerlingen van de Internationale Schakel Klas (ISK) en het Gerrit Komrij College (GKC) in Winterswijk een tien weken durend project af, waarin ze elkaar en de samenleving beter leren kennen. Onder de naam Meet&Connect Junior werden ze door medewerkers van Present met elkaar in contact gebracht. Deelname aan het project was geheel vrijwillig. Op het programma stonden onder andere een presentatie geven over jezelf, sport en spel, creatief schilderen, rappen onder begeleiding van Jesse Klein Entink en een fotopuzzeltocht.

Op de voorlaatste dag van het programma gingen de scholieren in de leeftijd van 12 tot 19 jaar samen koken. De elf ISK-leerlingen komen als vluchteling uit Syrië en Oekraïne. Ze komen als groep naar Buurthuis De Klimop gelopen. De elf leerlingen van het GKC, afkomstig van mavo, havo en vwo, komen in kleine groepjes binnen.

Al snel zitten een Syrische en een Oekraïense jongen in een hoekje te schaken. Er wordt druk gekletst, totdat projectcoördinator Natasja te Linde van Present het programma toelicht. Gerechten uit allerlei culturen worden gekookt, zoals stamppot andijvie, pizza, pannenkoeken, borsjt, dolma en cup cakes. Per gerecht worden chef-koks aangewezen en groepjes gevormd.

Wijsheden als “pizza maken is een makkie” en “het lekkerste van cup cakes is het beslag” worden gedeeld. In Lichtenvoorde, zo weet een van de leerlingen te melden, hebben ze heerlijk cakebeslagijs.

Soms gaat er wat mis; een kookwekker is niet gezet. De recepten weken soms af van (groot)moeders recept. Ze hebben er geen moeite mee dat kenbaar te maken en daarna hun eigen manier te gebruiken.

Na een kleine drie kwartier zijn de meeste groepjes klaar of wachten op het eind van de kook- of baktijd. Er wordt weer geschaakt, met elkaar gepraat en het reactiespel Halli Galli gespeeld in afwachting van het proeven van de gerechten. Die vielen goed in de smaak.

Het was de derde keer dat Meet&Connect Junior in Winterswijk werd gehouden. Het maken van verbinding tussen nieuwkomers en Nederlandse scholieren lijkt tijdens de kooksessie goed gelukt. Na vijf of zes bijeenkomsten komt de omslag, zeggen Zosia te Kempel en Natasja te Linde. Er wordt dan onderling gemakkelijker gepraat en samengewerkt.

Zosia is onderwijsassistent en mentor bij de ISK. Zij ziet duidelijk ontwikkeling: “Ze zijn meer tot elkaar gekomen. Ik zie het in vrijheid, in dingen zeggen en iets benoemen. Dat doen ze beter dan in het begin. Echt mooi!” Voor haar is het project zeker voor herhaling vatbaar.

Dat geldt ook voor Marit Coumans (15). Zij heeft geleerd over hoe nieuwkomers anders tegen zaken aankijken en hoe ze dingen ervaren. “Sommige dingen kunnen voor mij heel normaal zijn, terwijl ze dat voor mensen uit een oorlogsland niet zijn. Ik heb dat zelf één keer bij het AZC gehad, waar ik ook werk in de kinderopvang. Volgens mij ging het alarm van een auto af, maar een kind had bijna een paniekaanval. Dat zijn grote verschillen die mensen soms niet begrijpen.”

Yehya Al-Ahmad (15) uit Syrië zit nu tien maanden in de schakelklas en is anderhalf jaar in Nederland. Het project helpt hem om Nederland beter te leren begrijpen. Hij leert ook van zijn Nederlandse pleegouders en van vrienden en vriendinnen die de cultuur kennen.

Is het project ook iets voor andere scholieren? Marit: “Ik raad het wel aan als je echt benieuwd bent naar mensen. Je leert veel over hoe anderen naar de wereld kijken en hoe ze erover denken.” Yehya is het daarmee is: “Precies wat zij zegt. Het is echt leuk. En het is te kort, vind ik.”