Verhalen

Omzien naar elkaar! Wie doet mee?

‘Het geeft zoveel voldoening om een ander te helpen’, dit zegt vrijwel elke vrijwilliger die zich via Present heeft ingezet voor een kwetsbare dorpsgenoot. En de hulpontvangers zijn dikwijls diep ontroerd en geraakt dat vreemden hen zomaar komen helpen. Zoals onlangs nog een alleenstaande Syrische moeder met een lichamelijke beperking, met 3 kinderen. Een groep flexvrijwilligers van Present maakte haar woning beter leefbaar door diverse vertrekken te schilderen. Drie van hen waren nieuw bij Present. Hun reactie: ‘Het was leuk om te doen en fijn dat het niet meteen een megaklus was om mee te beginnen’. En: Ik heb het project als zeer positief ervaren, de opdracht was duidelijk en tijdens de werkzaamheden die ochtend hadden we leuk contact met de hulpvraagster’.

De hulpvraag kwam bij Present via hulpverlener Waag Wenters die deze vrouw begeleidt. Present regelde vervolgens de vrijwilligers en de spullen. Het was een gezellige ochtend. Mevrouw verwelkomde de groep met een kop koffie. Na een fijne ontmoeting ging de groep aan de slag. De Syrische vrouw was erg dankbaar voor de verfraaiing van haar woning.

Naast dergelijke praktische projecten kent Present ook sociale projecten. Hierbij wordt ouderen of mensen met een beperking een gezellige ochtend of middag geboden. Bijvoorbeeld spelletjes doen, samen koken en eten, wandelen, een bloemstukjes maken etcetera. Gezelligheid, afleiding, aandacht, een praatje, samen wat moois maken, dat kan zoveel betekenen.

Achterhoeks naoberschap

Omzien naar elkaar, dat is wat Present mogelijk maakt. Achterhoeks naoberschap in een eigentijdse jas. De aanpak van Present is uniek. De vrijwilligers geven aan wat zij leuk vinden om voor een ander te doen: een tuin opknappen, schilderen, helpen met verhuizen, een vervuilde woning opruimen, of een sociaal project met ouderen of gehandicapten. Alles is mogelijk, want overal is een grote vraag naar. Vervolgens zoekt Present een bij het aanbod passende hulpvraag. Dat doet zij altijd samen met een zorgorganisatie, sociaal consulent van de gemeente of een woningbouwvereniging. Zo is gegarandeerd dat de hulp op de juiste plek komt.

Present is steeds op zoek naar groepen vrijwilligers voor praktische en sociale hulpprojecten. Het gaat daarbij om een eenmalige inzet onder professionele begeleiding. Je komt, doet wat je leuk vindt, maakt iemand blij, maar zit nergens aan vast.

Ook zin om een ander te helpen?

Spreekt dit verhaal je aan? Lijkt het je ook leuk om samen met vrienden, collega’s of andere groep een kwetsbare dorpsgenoot te helpen met een praktische klus of een plezierige middag te bezorgen? Neem dan contact op met Present en alles wordt voor je geregeld. De projectcoördinator van Present Winterswijk is Natasja te Linde: natasja.te.linde@presentwinterswijk.nl ; tel. 06 14747345. Of neem een kijkje op www.presentwinterswijk.nl.