Verhalen

Project Sociaal Groen zorgt voor verfraaiing: “Waar planten staan kan geen onkruid groeien”

Onder het motto Sociaal Groen zijn zaterdag in Winterswijk drie voortuinen opgeknapt. Acht vrijwilligers deden mee aan deze actie van Present Winterswijk. De groep startte met het plantklaar maken van de tuinen: het verwijderen van onkruid, snoeien van heesters, verplaatsen van grind en leggen van stapstenen. Daarna werden de tuinen aangeplant. De hulpverlenende instanties HIERzorg, Zozijn en het Sociaal Team van de gemeente droegen de tuinen aan bij Present.

Sociaal Groen is een jaarlijks terugkerend gebeuren dat speciaal gericht is op voortuinen. Presents projectcoördinator Natasja te Linde legt zaterdagochtend, voordat met het werk begonnen wordt, aan de vrijwilligers uit waarom: “Mensen die hun tuin eerder wel konden bijhouden, maar dat door omstandigheden niet meer kunnen, hebben daar veel moeite mee. Ze schamen zich voor hun voortuin. Vorig jaar hadden we een mevrouw die zei: ik heb het idee dat de buurt mij aankijkt op hoe mijn tuin er uit ziet.” Natasja constateert dat zelfs het contact met de buurt daardoor kan verslechteren.

Een belangrijke taak is weggelegd voor Jan Bent van Hoveniers en Groencentrum Wenninkhof in Meddo. Hij maakt de ontwerpen, levert materialen en werkt op de Sociaal-Groen-dag als vraagbaak en aanjager. Hij doet dit vrijwilligerswerk al vanaf 2019 en heeft in die jaren 35 tot 40 tuinen voor Sociaal Groen ontworpen. “Het is eervol werk,” zegt hij. In juni wordt hij 67 jaar, maar hij wil nog wel een paar jaar doorgaan.

Hij legt uit hoe zorgvuldig het proces in zijn werk gaat. “Natasja te Linde maakt een afspraak met mij, de bewoners en de ambulante hulpverlener en dan bespreken we wat de bedoeling is. Ik geef aan wat ik ga doen, maak een schetsje, waarbij de bewoner inspraak heeft en werk dat uit tot een plannetje met een plantlijst en een werkbeschrijving. Daarmee gaat Natasja weer terug naar de bewoners en een paar dagen daarna gaan we aan de slag.”

Een van de voortuinen die een metamorfose ondergaat ligt zaterdagochtend nog vol grind, met een paar metalen bakken met kunstbloemen ter decoratie.

Hovenier Bent zegt hierover: “Mensen denken: als ik planten in de tuin zet dan heb ik veel werk. Maar ik zeg altijd: waar planten staan kan geen onkruid groeien. En als de tuin eenmaal volgroeid is dan valt het onderhoud reuze mee.”

De bewoonster ziet tijdens de koffiepauze in de ochtend al verbetering: “Ik ben hartstikke blij. Het is nu al een heel ander gezicht. Ik heb het onderhoud alle jaren zelf gedaan. Het was ook altijd heel mooi, maar sinds vorig jaar kan ik het niet meer bijhouden.” Tijdens de lunch is haar enthousiasme zelfs nog meer gegroeid. Ze kijkt ernaar uit dat ze lekker buiten kan zitten om te genieten van bloeiende planten.

Een paar straten verder wordt een “postzegeltuin” beplant. Een kleine tuin met maar een paar overzichtelijke plantvakken. Voor het aanzicht van de buurt echter is ook dit tuintje niet onbelangrijk. En bij nog een andere bewoner wordt een groot stuk kunstgras vervangen door een bloementuin met gevarieerde, fraai bloeiende vaste planten. De bewoner is door COPD aan huis gekluisterd en kan nu weer genieten van een mooie tuin.

Nog een belangrijk punt wil hovenier Bent maken: “We kijken ook naar een stukje onderhoud. Je kunt iets eenmalig mooi maken, maar als je daar verder niets meer mee doet dan is het met zes weken weer één onkruidbende. Je moet het even op gang helpen en als de tuin na een jaar tot anderhalf jaar volgroeid is dan kun je zeggen: nu laten we het los.” Voor nazorg voor de drie tuinen zoekt Natasja te Linde nog vrijwilligers. Zij zullen, steeds met tenminste twee personen, enkele keren langsgaan om onkruid te verwijderen. Wie daarvoor interesse heeft kan met haar bellen (06 147 47 345) of mailen (natasja.te.linde@presentwinterswijk.nl).