Lustrummagazine

15 november 2016

Het is zover…ons Lustrummagazine wordt vandaag, 23 november, huis aan huis bezorgd in de gemeente Nunspeet.

Er staat veel lezenswaardige informatie in en mooie foto’s. Helaas was er geen plek om herinneringen aan de begintijd van Present Nunspeet te vermelden. Daarom doen we dat alsnog op deze plek.

Citaten van vrijwilligers uit de begintijd:

Wiebe, vrijwilliger: We hebben het project als bijzonder en zinvol ervaren: het geeft ons een goed gevoel om op deze manier iets voor onze naaste te doen! Ons is bijgebleven de ontmoeting met de betrokken persoon en zijn waardering voor onze inzet.

Vrijwilliger Johan schreef na afloop van een project: De insteek was om als kerkenraad iets te doen aan teambuilding, waarbij we dan gelijk iemand konden helpen. Daarin zijn we niet teleurgesteld. Mooi om te zien hoe je heel snel een band met elkaar hebt. Wat je raakt is dat sommige mensen het met zo weinig moeten doen en zoveel behoefte hebben aan steun en richting in hun leven.

Gerard Rekers van ZefanjaZorg: De uitvoering is goed en zeer netjes gedaan. Vriendelijke en gezellige vrijwilligers. Ben erg tevreden over de hulp van Present en hoop er nog veel gebruik van te maken.

voorpagina-lustrummagazine

Twee ervaringen van een andere vrijwilliger van het eerste uur:

Een groep van zeven mannen van een plaatselijke serviceclub heeft met vereende krachten de tuin bij een alleenstaande mevrouw op leeftijd opgeknapt. Halverwege de ochtend werd er door mevrouw koffie met vlaai geserveerd. Opvallend was dat zij zelf niet aan haar stuk vlaai begon. Toen één van de mannen haar daarnaar vroeg, zei zij: “Ik vind het zo gezellig dat jullie er zijn en ik geniet er zo van dat ik straks mijn vlaai wel even opeet”. Voor de mannen die midden in het leven staan, was het een eyeopener dat iemand zo kan genieten van het gezelschap van zeven voor haar wildvreemde mannen. De klus was dus niet alleen met de handen in de tuin werken, maar ook sociaal: de mevrouw voelde dat er naar haar werd omgekeken. De mannen vonden dat een prachtige bijkomstigheid.

De plaatselijke afdeling van de ondernemersclub CBMC stond aan de wieg van de oprichting van Stichting Present Nunspeet. Zij hebben door de jaren meerdere klussen gedaan. Eén klus was bij een alleenstaande dame waar hoognodig de kamer moest worden gesaust. Een flinke klus daar de kamer redelijk vol met spullen stond en die moesten heen en weer worden geschoven om muren en plafond goed te kunnen sausen. Zoals altijd bij klussen van Present, had ook deze dame een tegenprestatie. Bij de lunch had zij naast broodjes een voortreffelijke, zelfgemaakte en goedgevulde soep. Na afloop van de klus werd één en ander geëvalueerd. De dame in kwestie was heel gelukkig met het resultaat. Eén van de mannen bedankte haar namens de anderen voor de prima soep. Zij was daar confuus van. Dat zij werd bedankt voor haar aandeel vond zij uiteraard niet nodig, maar ze vond het wel prachtig. Voor de mannen was duidelijk dat mevrouw niet elke dag een compliment kreeg en zij waren blij dat zij een glimlach op het gezicht van de dame konden laten verschijnen.

greep-detailwerkhanden-detail